Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Watson, Herbert George: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (plaquette)
k (interne link)
 
(8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
''Warrant officer class II'' '''Herbert George Watson''' (19) uit South Lethbridge in de Canadese provincie Alberta was een van de twee boordschutters van de [[Lancaster ED558|Lancaster bommenwerper]] die op 13 juni [[1943]] neerstortte bij [[Braamt]]. Hierbij kwamen twee van de zeven bemanningsleden om het leven; behalve Watsen ook de piloot [[Wood, Herbert Edward|Wood]]. Zij werden op woensdag 16 juni 1943 begraven op het protestantse kerkhof van [[Zeddam]]. Watson ligt daar nu als ''Commonwealth War Dead'' begraven in Graf 2. Watson en Wood staan allebei op de plaquette bij het [[Canadees kanon op de Bleek#De plaquette|Canadese kanon op de Bleek]] in [['s-Heerenberg]].
+
[[Bestand:Graf Watson NH Zeddam.jpeg|thumb|right|300px|<center>'''Watsons graf op het protestante kerkhof<br>in Zeddam</center>]]
 +
''Warrant Officer Class II'' '''Herbert George Watson''' (19) uit South Lethbridge in de Canadese provincie Alberta was de staartschutter van de [[Lancaster ED558|Lancaster bommenwerper]] die op 13 juni [[1943]] neerstortte bij [[Braamt]].
  
=== Bronnen: ===
+
Watson werd op 20 oktober [[1923]] geboren als zoon van Herbert en Aileen Watson. Na de middelbare school werkte hij als winkelbediende bij Eaton's, destijds een bekende warenhuisketen met vestigingen in heel Canada. Op 13 oktober [[1941]] nam hij dienst bij de ''Royal Canadian Air Force'' (RCAF) en voltooide op 28 augustus [[1942]] zijn opleiding tot boordschutter. Twee maanden later kwam hij aan in Groot-Brittannië voor verdere opleiding.
 +
 
 +
In maart 1943 was hij ingedeeld bij ''1661 Heavy Conversion Unit'' op de vliegbasis Winthorpe in Nottinghamshire. Hier volgden vliegtuigbemanningen het laatste deel van hun opleiding voor zij in actieve dienst gingen vliegen met Lancaster bommenwerpers. Een deel van de oefenvluchten werd gemaakt met Manchester bommenwerpers; de tweemotorige voorganger van de viermotorige Lancaster.
 +
 
 +
Midden april 1943 werd Watson met de rest van zijn bemanning ingedeeld bij 9 Squadron op de vliegbasis Bardney in Lincolnshire. Op 12 juni 1943 om 22.42 steeg hij daar met Lancaster '''ED558''' op voor een bombardementsvlucht op Bochum (D). Op de terugweg werd het vliegtuig in brand geschoten door nachtjager majoor Werner Streib, destijds commandant van ''Gruppe 1'' van ''Nachtjagdgeschwader 1'' in Venlo. Zijn piloot, [[Wood, Herbert Edward|''Warrant Officer'' Wood]], gaf daarop bevel het toestel per parachute te verlaten, maar Watson was zodanig gewond dat hij niet meer kon springen. Piloot Wood besloot toen een noodlanding te gaan maken. Hij zag dat dit weinig kans van slagen had, maar het was de enige manier waarop hij Watsons leven nog kon redden. Woods laatste woorden aan de rest van de bemanning waren: "If I don't make it, cheerio". Inderdaad lukte de noodlanding niet meer, want nadat de overige bemanningsleden gesprongen waren, explodeerde de Lancaster. De meeste brokstukken kwamen neer aan het [[Onderlangs]] in Braamt.
 +
 
 +
Watson en Wood werden dood gevonden. Volgens een opgave van de [[gemeente Bergh]] aan het Rode Kruis had Watson het nummer 128 op zijn vliegersoverall en Wood het nummer 102. Zij werden op woensdag 16 juni 1943 om half tien 's morgens begraven op het [[Begraafplaats NH kerk Zeddam|protestantse kerkhof]] in [[Zeddam]]. Watson ligt daar nu als ''Commonwealth War Dead'' begraven in Graf 2. De namen van beide vliegeniers staan op de plaquette bij het [[Canadees kanon op de Bleek#De plaquette|Canadese kanon op de Bleek]] in [['s-Heerenberg]].
 +
 
 +
De overige vijf bemanningsleden zijn heelhuids geland, maar werden door de Duitsers krijgsgevangen genomen. Een van hen, [[Clayton, Charles Edward|sergeant Clayton]], heeft vanuit een krijgsgevangenenkamp een brief geschreven aan de vader van piloot Wood. Hierin beschreef hij hoe Wood besloot een noodlanding te maken in een poging Watsons leven te redden
 +
 
 +
Ter nagedachtenis aan Watson hebben zijn nabestaanden op ''Lethbridge Cemetery'' in zijn geboorteplaats een gedenksteen laten plaatsen met de tekst:
 +
<tt><div style="text-align: center"><small>IN MEMORY OF</small>
 +
<div style="text-align: center"><small>FLT/SGT</small> <big>H.G.(BERT)</big><br>
 +
<div style="text-align: center"><big>WATSON</big><br>
 +
<div style="text-align: center">1923 – 1943<br>
 +
<div style="text-align: center"><small>KILLED OVER HOLLAND</small>
 +
</div></div></div></div></div></tt>
 +
 
 +
Op deze steen staat hij als ''Flight Sergeant'', een rang lager dan zijn laatste rang van ''Warrant Officer Class II''. Beide komen globaal overeen met die van sergeant-majoor. De toevoegingen ''Class I'' en ''Class II'' werden (toen) alleen in Canadese luchtmacht (RCAF) gebruikt.
 +
 
 +
Watsons naam staat ook vermeld in het ''Second World War Book of Remembrance''. Dit gedenkboek, met de namen van meer dan 44.000 Canadese militairen die in de [[Tweede Wereldoorlog]] zijn omgekomen, ligt in de ''Peace Tower'' van het Canadese parlementsgebouw in Ottawa.
 +
 
 +
== Bronnen ==
 +
*[http://www.arga-nl.nl Karl Lusink / ARGA]
 +
*[http://www.canadianheadstones.com ''Canadian Headstones'']
 
*[http://www.cwgc.org ''Commonwealth War Graves Commission'']
 
*[http://www.cwgc.org ''Commonwealth War Graves Commission'']
*[http://www.lostbombers.co.uk ''World War II Lost Bombers Database'']
+
*[http://digitallibrary.uleth.ca/cdm/landingpage/collection/cenotaph ''University of Lethbridge Digitized Collections, Lethbridge Cenotaph'']
* [http://www.arga-nl.nl ''Aircraft Research Group Achterhoek'']
+
*[https://arcg.is/1e8Hf WW-2 Crash locations in the province Gelderland]
 +
*[http://www.veterans.gc.ca ''Second World War Book of Remembrance''] (blz. 225)
 +
*Kinderen van sergeant Clayton
  
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog|Vliegtuigen neergestort in Bergh|Oorlogsslachtoffers}}
+
[[Categorie:WO II gesneuveld Airforce]] [[Categorie:Begraafplaats NH kerk Zeddam]] [[Categorie:Oorlogsgraven van het Gemenebest]] [[Categorie:Oorlogsgraven Zeddam]]

Huidige versie van 26 jan 2021 om 10:56

Watsons graf op het protestante kerkhof
in Zeddam

Warrant Officer Class II Herbert George Watson (19) uit South Lethbridge in de Canadese provincie Alberta was de staartschutter van de Lancaster bommenwerper die op 13 juni 1943 neerstortte bij Braamt.

Watson werd op 20 oktober 1923 geboren als zoon van Herbert en Aileen Watson. Na de middelbare school werkte hij als winkelbediende bij Eaton's, destijds een bekende warenhuisketen met vestigingen in heel Canada. Op 13 oktober 1941 nam hij dienst bij de Royal Canadian Air Force (RCAF) en voltooide op 28 augustus 1942 zijn opleiding tot boordschutter. Twee maanden later kwam hij aan in Groot-Brittannië voor verdere opleiding.

In maart 1943 was hij ingedeeld bij 1661 Heavy Conversion Unit op de vliegbasis Winthorpe in Nottinghamshire. Hier volgden vliegtuigbemanningen het laatste deel van hun opleiding voor zij in actieve dienst gingen vliegen met Lancaster bommenwerpers. Een deel van de oefenvluchten werd gemaakt met Manchester bommenwerpers; de tweemotorige voorganger van de viermotorige Lancaster.

Midden april 1943 werd Watson met de rest van zijn bemanning ingedeeld bij 9 Squadron op de vliegbasis Bardney in Lincolnshire. Op 12 juni 1943 om 22.42 steeg hij daar met Lancaster ED558 op voor een bombardementsvlucht op Bochum (D). Op de terugweg werd het vliegtuig in brand geschoten door nachtjager majoor Werner Streib, destijds commandant van Gruppe 1 van Nachtjagdgeschwader 1 in Venlo. Zijn piloot, Warrant Officer Wood, gaf daarop bevel het toestel per parachute te verlaten, maar Watson was zodanig gewond dat hij niet meer kon springen. Piloot Wood besloot toen een noodlanding te gaan maken. Hij zag dat dit weinig kans van slagen had, maar het was de enige manier waarop hij Watsons leven nog kon redden. Woods laatste woorden aan de rest van de bemanning waren: "If I don't make it, cheerio". Inderdaad lukte de noodlanding niet meer, want nadat de overige bemanningsleden gesprongen waren, explodeerde de Lancaster. De meeste brokstukken kwamen neer aan het Onderlangs in Braamt.

Watson en Wood werden dood gevonden. Volgens een opgave van de gemeente Bergh aan het Rode Kruis had Watson het nummer 128 op zijn vliegersoverall en Wood het nummer 102. Zij werden op woensdag 16 juni 1943 om half tien 's morgens begraven op het protestantse kerkhof in Zeddam. Watson ligt daar nu als Commonwealth War Dead begraven in Graf 2. De namen van beide vliegeniers staan op de plaquette bij het Canadese kanon op de Bleek in 's-Heerenberg.

De overige vijf bemanningsleden zijn heelhuids geland, maar werden door de Duitsers krijgsgevangen genomen. Een van hen, sergeant Clayton, heeft vanuit een krijgsgevangenenkamp een brief geschreven aan de vader van piloot Wood. Hierin beschreef hij hoe Wood besloot een noodlanding te maken in een poging Watsons leven te redden

Ter nagedachtenis aan Watson hebben zijn nabestaanden op Lethbridge Cemetery in zijn geboorteplaats een gedenksteen laten plaatsen met de tekst:

IN MEMORY OF
FLT/SGT H.G.(BERT)
WATSON
1923 – 1943
KILLED OVER HOLLAND

Op deze steen staat hij als Flight Sergeant, een rang lager dan zijn laatste rang van Warrant Officer Class II. Beide komen globaal overeen met die van sergeant-majoor. De toevoegingen Class I en Class II werden (toen) alleen in Canadese luchtmacht (RCAF) gebruikt.

Watsons naam staat ook vermeld in het Second World War Book of Remembrance. Dit gedenkboek, met de namen van meer dan 44.000 Canadese militairen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen, ligt in de Peace Tower van het Canadese parlementsgebouw in Ottawa.

Bronnen