Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Arnhemseweg: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (redactie)
(aanvulling uit genoemde bronnen)
Regel 1: Regel 1:
De '''Arnhemseweg''' in [[Beek]] maakt deel uit van de [[N335]]. De weg loopt van de T-splitsing met de [[Berkenlaan]] (tot waar de naam [[Beekseweg, Zeddam|Beekseweg]] is) naar de T-splitsing met de [[Oud Arnhemseweg]] ([[N812]]) en de Bievankweg (in [[Didam]]). De Oud Arnhemseweg loopt richting [[Babberich]] en de oprit van de [[A12]]; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de [[A18]].  
+
== Beschrijving ==
 +
[[Bestand:Arnhemseweg 19340411 GB.jpg|thumb|right|400px|<center>'''Uit De Graafschapbode van 11 april 1934</center>]]
 +
De '''Arnhemseweg''' in [[Beek]] maakt deel uit van de [[N335]]. De weg loopt van de T-splitsing met de [[Berkenlaan (Beek-Loerbeek)|Berkenlaan]] (tot waar de naam [[Beekseweg, Zeddam|Beekseweg]] is) naar de T-splitsing met de [[Oud Arnhemseweg]] ([[N812]]) en de Bievankweg (in [[Didam]]). De Oud Arnhemseweg loopt richting [[Babberich]] en de oprit van de [[A12]]; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de [[A18]].
 +
 
 +
De weg is in de [[Vorige eeuw|jaren dertig]] aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de [[zandwinning|zandafgraving]] in het [[Zandbult 't Peeske|Gat van Van Haren]] in het [[Zonderbos]] bij [[Peeske, 't (Uitspanning)|uitspanning 't Peeske]]. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen.
 +
 
 +
De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de [[gemeente Bergh]]. Hiermee werden al bestaande [[:Categorie:Rijks- en provinciale wegen Bergh|grintwegen]] verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van [[Terborg]] via [[Zeddam]] naar Didam liep vroeger vanaf het [[Tol in Beek|Oude Tolhuis]] over de Berkenlaan en de [[Didamseweg]] door [[Loerbeek]], maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd.
  
 
Aan deze weg staat het [[Oorlogsmonument Beek|oorlogsmonument]] voor de [[oorlogsslachtoffers]] uit [[Beek]] en [[Loerbeek]].
 
Aan deze weg staat het [[Oorlogsmonument Beek|oorlogsmonument]] voor de [[oorlogsslachtoffers]] uit [[Beek]] en [[Loerbeek]].
Regel 12: Regel 18:
  
 
==Bedrijven==
 
==Bedrijven==
*nr. 1: Hier zat in de [[Vorige eeuw|80er jaren]] Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis.
+
*nr. 1: Hier zat in de 80er jaren Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis.
 
*nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie.
 
*nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie.
*nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de Rabobank.
+
*nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de [[Rabobank]]).
*nr. 11: Hier zaten [[Brasserie Le Roc]] en de restaurants [[Hazenpad_(horeca)|'t Hazepad]], [[Provence,_Restaurant_De|De Provence]] en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten.
+
*nr. 11: Hier zaten [[Brasserie Le Roc]] en de restaurants [[Hazenpad_(horeca)|'t Hazepad]], [[Provence, Restaurant De|De Provence]] en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten.
*nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en Esso Expres tankstation
+
*nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en [[Tankstations|Esso Expres tankstation]]
 
*nr. 19: Wegrestaurant "[[De Barrière]]"
 
*nr. 19: Wegrestaurant "[[De Barrière]]"
 
*nr. 26: Dierenpension van Gaalen
 
*nr. 26: Dierenpension van Gaalen
  
== Kaart ==
+
== Kaarten ==
{{#display_map:51.91059, 6.18481~Arnhemseweg, Beek~
+
{|
   | zoom=14
+
|- valign=top
 +
|[[Bestand: Arnhemseweg Topotijdreis 1931.jpg|thumb|right|500px|<center>'''Beek en De Byvanck voor de aanleg van de Arnhemseweg<br>op een topografische kaart uit 1931</center>]]
 +
[[Bestand: Arnhemseweg Topotijdreis 1951.jpg|thumb|right|500px|<center>'''Beek en De Byvanck na de aanleg van de Arnhemseweg<br>op een topografische kaart uit 1951</center>]]
 +
|{{#display_map:51.91025, 6.18481~Arnhemseweg, Beek~
 +
   | zoom=15
 
   | #service=googlemaps
 
   | #service=googlemaps
   | width=800
+
   | width=584
   | height=300
+
   | height=584
 
}}
 
}}
 +
|}
 +
== Bronnen ==
 +
*[[Graafschapbode|De Graafschapbode]] van 11 april [[1934]] op [http://www.delpher.nl Delpher]
 +
*[http://www.topotijdreis.nl Topotijdreis]
 +
 
[[Categorie: Straten Beek]] [[Categorie:Straten plaatsnamen]]
 
[[Categorie: Straten Beek]] [[Categorie:Straten plaatsnamen]]

Versie van 10 feb 2021 om 10:54

Beschrijving

Uit De Graafschapbode van 11 april 1934

De Arnhemseweg in Beek maakt deel uit van de N335. De weg loopt van de T-splitsing met de Berkenlaan (tot waar de naam Beekseweg is) naar de T-splitsing met de Oud Arnhemseweg (N812) en de Bievankweg (in Didam). De Oud Arnhemseweg loopt richting Babberich en de oprit van de A12; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de A18.

De weg is in de jaren dertig aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de zandafgraving in het Gat van Van Haren in het Zonderbos bij uitspanning 't Peeske. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen.

De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de gemeente Bergh. Hiermee werden al bestaande grintwegen verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van Terborg via Zeddam naar Didam liep vroeger vanaf het Oude Tolhuis over de Berkenlaan en de Didamseweg door Loerbeek, maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd.

Aan deze weg staat het oorlogsmonument voor de oorlogsslachtoffers uit Beek en Loerbeek.

In september 1965 gebeurde er op deze weg een ernstig verkeersongeluk met een bedrijfsbusje van Vredestein.

Huisnummers Gemeentegids 1971

Bedrijven

  • nr. 1: Hier zat in de 80er jaren Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis.
  • nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie.
  • nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de Rabobank).
  • nr. 11: Hier zaten Brasserie Le Roc en de restaurants 't Hazepad, De Provence en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten.
  • nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en Esso Expres tankstation
  • nr. 19: Wegrestaurant "De Barrière"
  • nr. 26: Dierenpension van Gaalen

Kaarten

Beek en De Byvanck voor de aanleg van de Arnhemseweg
op een topografische kaart uit 1931
Beek en De Byvanck na de aanleg van de Arnhemseweg
op een topografische kaart uit 1951
Bezig met het laden van de kaart...

Bronnen