Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Arnhemseweg: verschil tussen versies
(→Bronnen) |
k (→Beschrijving: interne link) |
||
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
== Beschrijving == | == Beschrijving == | ||
[[Bestand:Arnhemseweg 19340411 GB.jpg|thumb|right|400px|<center>'''Uit De Graafschapbode van 11 april 1934</center>]] | [[Bestand:Arnhemseweg 19340411 GB.jpg|thumb|right|400px|<center>'''Uit De Graafschapbode van 11 april 1934</center>]] | ||
− | De '''Arnhemseweg''' in [[Beek]] maakt deel uit van de [[N335]]. De weg loopt van de T-splitsing met de [[Berkenlaan (Beek-Loerbeek)|Berkenlaan]] (tot waar de naam [[Beekseweg, Zeddam|Beekseweg]] is) naar de T-splitsing met de [[Oud Arnhemseweg]] ([[N812]]) en de Bievankweg (in [[Didam]]). De Oud Arnhemseweg loopt richting [[Babberich]] en de oprit van de [[A12]]; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de [[A18]]. | + | De '''Arnhemseweg''' in [[Beek]] maakt deel uit van de [[N335]]. De weg loopt van de T-splitsing met de [[Berkenlaan (Beek-Loerbeek)|Berkenlaan]] (tot waar de naam [[Beekseweg, Zeddam|Beekseweg]] is) naar de T-splitsing met de [[Oud Arnhemseweg]] ([[N812]]) en de Bievankweg (in [[Didam]]). De Oud Arnhemseweg loopt richting [[Babberich]] en de oprit van de [[A12]]; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de [[A18]]. Ten zuiden van de Arnhemseweg ligt vanaf kort na nummer 13 (het tankstation) ten zuiden een ventweg, die ook Arnhemseweg heet. De nummers 15 t/m 25 oneven liggen allen aan deze ventweg. <br>Huisnummer 28 is een bijzonder geval: dit huisnummer is kadastraal Arnhemseweg 28 in Beek, maar ligt feitelijk aan de [[Landeweer]] in Beek (wat een verlengde is van de Landeweer in Didam) en wel aan het punt waar deze uitmond op de [[Oud Arnhemseweg]] in Beek. Volgens het straatnaambordje is dit stukje Landeweer trouwens Werfhout (maar die straat begint pas 250 m verderop net over de grens met Didam). Hier stond vroeger de [[Zwartlandershut]]. |
De weg is in de [[Vorige eeuw|jaren dertig]] aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de [[zandwinning|zandafgraving]] in het [[Zandbult 't Peeske|Gat van Van Haren]] in het [[Zonderbos]] bij [[Peeske, 't (Uitspanning)|uitspanning 't Peeske]]. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen. | De weg is in de [[Vorige eeuw|jaren dertig]] aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de [[zandwinning|zandafgraving]] in het [[Zandbult 't Peeske|Gat van Van Haren]] in het [[Zonderbos]] bij [[Peeske, 't (Uitspanning)|uitspanning 't Peeske]]. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen. | ||
− | De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de [[gemeente Bergh]]. Hiermee werden al bestaande [[:Categorie:Rijks- en provinciale wegen Bergh|grintwegen]] verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van [[Terborg]] via [[Zeddam]] naar Didam liep vroeger vanaf het [[Tol in Beek|Oude Tolhuis]] over de Berkenlaan en de [[Didamseweg]] door [[Loerbeek]], maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd. | + | De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de [[gemeente Bergh]]. Hiermee werden al bestaande [[:Categorie:Rijks- en provinciale wegen Bergh|grintwegen]] verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van [[Terborg]] via [[Zeddam]] naar Didam liep vroeger vanaf het [[Tol in Beek|Oude Tolhuis]] over de Berkenlaan en de [[Didamseweg]] door [[Loerbeek]], maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd. Op de [[topografische kaarten]] verschijnt deze weg voor het eerst in [[1941]] (het westelijke deel tot aan de [[Sint Jansgildestraat]]) en [[1951]] (oostelijke deel tussen de Sint Jansgildestraat en de Berkenlaan). |
− | + | De huizen aan de weg zijn gebouwd in de periode van [[1930]] tot [[2012]]; de huizen van voor de aanleg van de weg lagen vroeger dus aan een andere weg - bijvoorbeeld huisnummers 20 t/m 20e uit 1930 en huisnummers 19 en 21/21a uit 1930/1932.<br> | |
+ | Huisnummer 2 heeft de naam ''Huize Den Dries'' en is van de familie Meijerman. De tuin van ca. 8.500 m² is parkachtig met zeer oude bomen, meerdere vijvers, vaste planten borders, grote gazons en een bostuin. Ook zijn er diverse leuke doorkijkjes en zitjes. In deze tuin worden wel eens tuinconcerten gegeven.<br> | ||
− | In september [[1965]] gebeurde er op deze weg een [[Ongeluk Vredesteinbusje 1965|ernstig verkeersongeluk]] met een [[Bedrijfsbussen|bedrijfsbusje]] van [[Vredestein]]. | + | Verderop aan weg staat, net voorbij de rotonde staat voor huisnummer 6 het [[Oorlogsmonument Beek|oorlogsmonument]] voor de [[oorlogsslachtoffers]] uit [[Beek]] en [[Loerbeek]]. |
+ | |||
+ | In september [[1965]] gebeurde er op deze weg een [[Ongeluk Vredesteinbusje 1965|ernstig verkeersongeluk]] met een [[Bedrijfsbussen|bedrijfsbusje]] van [[Vredestein]]. De kruising met de Sint Jansgildestraat was vroeger een krappe kruising, waarbij de Arnhemseweg tussen de [[scholen|school]] en [[Hoekhuis,_'t|'t Hoekhuis]] een smalle doorgang had. Na de sloop van de school (eind 70er jaren) was er meer ruimte en in [[1997]] werd de huidige rotonde aangelegd. | ||
==Huisnummers [[Gemeentegids]] [[1971]]== | ==Huisnummers [[Gemeentegids]] [[1971]]== | ||
Regel 19: | Regel 22: | ||
==Bedrijven== | ==Bedrijven== | ||
*nr. 1: Hier zat in de 80er jaren Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis. | *nr. 1: Hier zat in de 80er jaren Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis. | ||
− | *nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie. | + | *nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie. Het woonhuis heet ''De Bult''. |
*nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de [[Rabobank]]). | *nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de [[Rabobank]]). | ||
*nr. 11: Hier zaten [[Brasserie Le Roc]] en de restaurants [[Hazenpad_(horeca)|'t Hazepad]], [[Provence, Restaurant De|De Provence]] en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten. | *nr. 11: Hier zaten [[Brasserie Le Roc]] en de restaurants [[Hazenpad_(horeca)|'t Hazepad]], [[Provence, Restaurant De|De Provence]] en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten. | ||
− | *nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en [[Tankstations|Esso | + | *nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en [[Tankstations|Esso Express tankstation]]. Dit garagebedrijf zit hier al sinds [[1956]]. Het tankstation is al vele malen van merk veranderd, van Caltex [[1956]] via Chevron [[1967]], Texaco [[2001]], Firezone als laatste bemande station en nu het onbemande Esso Express station. |
*nr. 19: Wegrestaurant "[[De Barrière]]" | *nr. 19: Wegrestaurant "[[De Barrière]]" | ||
*nr. 26: Dierenpension van Gaalen | *nr. 26: Dierenpension van Gaalen | ||
+ | *nr. 28: Ambting Transport - transportbedrijf | ||
== Kaarten == | == Kaarten == | ||
Regel 34: | Regel 38: | ||
| zoom=15 | | zoom=15 | ||
| #service=googlemaps | | #service=googlemaps | ||
− | | width= | + | | width=910 |
− | | height= | + | | height=580 |
}} | }} | ||
|} | |} |
Huidige versie van 23 sep 2021 om 04:56
Beschrijving
De Arnhemseweg in Beek maakt deel uit van de N335. De weg loopt van de T-splitsing met de Berkenlaan (tot waar de naam Beekseweg is) naar de T-splitsing met de Oud Arnhemseweg (N812) en de Bievankweg (in Didam). De Oud Arnhemseweg loopt richting Babberich en de oprit van de A12; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de A18. Ten zuiden van de Arnhemseweg ligt vanaf kort na nummer 13 (het tankstation) ten zuiden een ventweg, die ook Arnhemseweg heet. De nummers 15 t/m 25 oneven liggen allen aan deze ventweg.
Huisnummer 28 is een bijzonder geval: dit huisnummer is kadastraal Arnhemseweg 28 in Beek, maar ligt feitelijk aan de Landeweer in Beek (wat een verlengde is van de Landeweer in Didam) en wel aan het punt waar deze uitmond op de Oud Arnhemseweg in Beek. Volgens het straatnaambordje is dit stukje Landeweer trouwens Werfhout (maar die straat begint pas 250 m verderop net over de grens met Didam). Hier stond vroeger de Zwartlandershut.
De weg is in de jaren dertig aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de zandafgraving in het Gat van Van Haren in het Zonderbos bij uitspanning 't Peeske. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen.
De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de gemeente Bergh. Hiermee werden al bestaande grintwegen verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van Terborg via Zeddam naar Didam liep vroeger vanaf het Oude Tolhuis over de Berkenlaan en de Didamseweg door Loerbeek, maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd. Op de topografische kaarten verschijnt deze weg voor het eerst in 1941 (het westelijke deel tot aan de Sint Jansgildestraat) en 1951 (oostelijke deel tussen de Sint Jansgildestraat en de Berkenlaan).
De huizen aan de weg zijn gebouwd in de periode van 1930 tot 2012; de huizen van voor de aanleg van de weg lagen vroeger dus aan een andere weg - bijvoorbeeld huisnummers 20 t/m 20e uit 1930 en huisnummers 19 en 21/21a uit 1930/1932.
Huisnummer 2 heeft de naam Huize Den Dries en is van de familie Meijerman. De tuin van ca. 8.500 m² is parkachtig met zeer oude bomen, meerdere vijvers, vaste planten borders, grote gazons en een bostuin. Ook zijn er diverse leuke doorkijkjes en zitjes. In deze tuin worden wel eens tuinconcerten gegeven.
Verderop aan weg staat, net voorbij de rotonde staat voor huisnummer 6 het oorlogsmonument voor de oorlogsslachtoffers uit Beek en Loerbeek.
In september 1965 gebeurde er op deze weg een ernstig verkeersongeluk met een bedrijfsbusje van Vredestein. De kruising met de Sint Jansgildestraat was vroeger een krappe kruising, waarbij de Arnhemseweg tussen de school en 't Hoekhuis een smalle doorgang had. Na de sloop van de school (eind 70er jaren) was er meer ruimte en in 1997 werd de huidige rotonde aangelegd.
Huisnummers Gemeentegids 1971
- 3. Arts B.C.M. van Rijn
- 5: Coöp. Raiffeisenbank, tel. 208
- 8: P.T.T. kantoor
- 14: Rayonbureau Rijkspolitie Groep Bergh
Bedrijven
- nr. 1: Hier zat in de 80er jaren Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis.
- nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie. Het woonhuis heet De Bult.
- nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de Rabobank).
- nr. 11: Hier zaten Brasserie Le Roc en de restaurants 't Hazepad, De Provence en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten.
- nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en Esso Express tankstation. Dit garagebedrijf zit hier al sinds 1956. Het tankstation is al vele malen van merk veranderd, van Caltex 1956 via Chevron 1967, Texaco 2001, Firezone als laatste bemande station en nu het onbemande Esso Express station.
- nr. 19: Wegrestaurant "De Barrière"
- nr. 26: Dierenpension van Gaalen
- nr. 28: Ambting Transport - transportbedrijf
Kaarten
Bezig met het laden van de kaart...
|
Bronnen
- De Graafschapbode van 11 april 1934 op Delpher
- Topotijdreis
- Geschiedenis Garage Hendriksen