Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Goodwin, Vernon Alfred: verschil tussen versies
k |
k (→Het lot van Vernon Alfred Goodwin: interne link) |
||
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | == Zijn jeugd in Edmonton == | ||
[[Bestand: Alfred Goodwin.jpg|right|200px]] | [[Bestand: Alfred Goodwin.jpg|right|200px]] | ||
− | ''Pilot officer'' '''Vernon Alfred Goodwin''' | + | ''Pilot officer'' '''Vernon Alfred Goodwin''' was de rugkoepelschutter van [[Lancaster JB672]], die op 22 mei [[1944]] neerstortte in [[Kilder]]. |
− | + | Hij werd geboren op 12 maart [[1925]] in Edmonton in de Canadese provincie Alberta. Zijn ouders waren immigranten uit Engeland. Zijn vader Alfred Goodwin was afkomstig uit het graafschap Cheshire, en zijn moeder Jane Yarwood kwam uit Bury bij Manchester. Zij trouwden op 28 november [[1918]] in Bury en emigreerden later naar Canada. | |
− | + | Van [[1931]] tot [[1936]] zat Goodwin op de Queen Alexandra lagere school in Edmonton en daarna tot [[1940]] op de King Edward ''high school''. Hockey en baseball waren zijn favoriete sporten. Van 1940 tot [[1941]] volgde hij een cursus fotografie in de Blythe Studio. In 1941 werkte hij als metaalbewerker bij Aircraft Repair Ltd., Edmonton. Omdat hij daar te weinig verdiende verliet hij in [[1942]] het bedrijf om tot oktober te gaan werken als chauffeur bij Page Cleaners in Edmonton. | |
− | + | == In dienst bij de RCAF == | |
+ | Op 26 oktober 1942 nam Goodwin dienst bij de ''Royal Canadian Air Force'' (RCAF). Niet alle details over zijn loopbaan zijn bekend, maar hij kreeg zijn militaire basisopleiding bij ''No. 3 Manning Depot'' in Edmonton. Vervolgens bezocht hij ''No. 1 Wireless School'' in Montreal, Québec, en daarna ''No. 9 Bombing and Gunnery School'' in Mont-Joli, eveneens in Québec. Hieruit blijkt dat hij behalve als boordschutter ook als radiotelegrafist inzetbaar was. | ||
+ | Uiteindelijk kwam hij in augustus [[1943]] terecht in Halifax, Nova Scotia, in afwachting van vertrek naar Engeland. De afvaart was op 1 september. Enige tijd na aankomst in Engeland kwam hij bij ''16 Operational Training Unit'' (16 OTU) in Upper Heyford, Oxfordshire, waar vliegtuigbemanningen werden gevormd. Daarna werd hij bij ''1654 Conversion Unit'' (1654 CU) in Wigsley, Nottinghamshire, vertrouwd gemaakt met de ''Avro Lancaster''. Op 3 mei [[1944]] werd hij ingedeeld bij 630 Squadron op de vliegbasis East Kirkby bij Spilsby in Lincolnshire. | ||
+ | |||
+ | == Het lot van Vernon Alfred Goodwin == | ||
+ | Nog geen drie weken later, op 22 mei 1944, sneuvelde Goodwin bij [[Kilder]] toen zijn bommenwerper [[Lancaster JB672]] daar neerstortte. Hij had nog maar drie operationele vlucht gemaakten. De eerste was op 11 mei, maar het is (nog) niet bekend met welke Lancaster (in elk geval niet met JB672). Daarna volgden twee vluchten met JB672; op 19 en 21 mei. | ||
+ | |||
+ | Hij was 20 jaar oud. Hij ligt nu als ''Commonwealth War Dead'' begraven in Graf 6 op [[Begraafplaats Kilder|het kerkhof]] van Kilder. Op 4 december [[1946]] is Goodwins graf door officieren van de RAF geopend met het doel zijn identiteit te bevestigen. Vier van de vijf overige graven van de bemanningsleden van Lancaster JB672 werden op die dag eveneens geopend. Het graf van [[Smith, Howard Wallace|piloot Smith]] was al op 17 oktober 1946 geopend. In alle gevallen werd de identiteit bevestigd op grond van kentekens in de kleding. | ||
+ | |||
+ | De reden voor de grafopening is onbekend, maar kan zijn dat er onduidelijkheid bestond over de grafnummering. Klik [[Lancaster JB672#De graven|hier]] om daar meer over te lezen. | ||
+ | |||
+ | Het heeft nog tot [[1948]] geduurd voor hij officieel dood werd verklaard. Hieraan ging een langdurig proces vooraf dat waarschijnlijk net zo is verlopen als bij de bommenrichter van zijn vliegtuig, [[Baxter, William#Het lot van Pilot Officer Baxter|William Baxter]]. | ||
+ | |||
+ | In mei [[1968]] hebben de ouders van Goodwin zijn graf in Kilder bezocht. | ||
{| | {| | ||
|- valign=top | |- valign=top | ||
|[[Bestand:Captain Goodwinstraat.jpg|300px]] | |[[Bestand:Captain Goodwinstraat.jpg|300px]] | ||
− | | De | + | | De [[Captain Goodwinstraat]] in Kilder is naar hem genoemd. In [[1972]] is deze naam vastgesteld door de [[Gemeente Bergh]]. Waarschijnlijk is dit besluit ingegeven door het bezoek van Goodwins ouders in 1968. Hij was echter niet de "captain" (gezagvoerder) van het toestel maar de rugkoepelschutter. |
Zijn naam staat op de plaquette bij het [[Canadees kanon op de Bleek#De plaquette|Canadese kanon op de Bleek]] in [['s-Heerenberg]]. | Zijn naam staat op de plaquette bij het [[Canadees kanon op de Bleek#De plaquette|Canadese kanon op de Bleek]] in [['s-Heerenberg]]. | ||
+ | |||
+ | Verder staat zijn naam vermeld in het ''Second World War Book of Remembrance''. Dit gedenkboek, met de namen van meer dan 44.000 Canadese militairen die in de [[Tweede Wereldoorlog]] zijn omgekomen, ligt in de ''Peace Tower'' van het Canadese parlementsgebouw in Ottawa. | ||
|} | |} | ||
Regel 21: | Regel 37: | ||
|[[Bestand:Graf Goodwin Kilder.jpeg|thumb|300px|'''Goodwins graf van op het kerkhof van Kilder]] | |[[Bestand:Graf Goodwin Kilder.jpeg|thumb|300px|'''Goodwins graf van op het kerkhof van Kilder]] | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | <br clear=all/> | ||
== Bronnen == | == Bronnen == | ||
*[http://www.arga-nl.nl Karl Lusink / ARGA] | *[http://www.arga-nl.nl Karl Lusink / ARGA] | ||
+ | *D.J.L. Jadot: ''A Share of Luck. 630 Sqn R.A.F. Bomber Command. The War Operations'', Morgana-Edition, Berlijn, 2014, blz. 60-61, 237-243 en persoonlijke mededeling | ||
*[http://www.cwgc.org ''Commonwealth War Graves Commission''] | *[http://www.cwgc.org ''Commonwealth War Graves Commission''] | ||
*[[GAB|Gemeentearchief Bergh]], Archief 1942-1983, inventarisnummer 190 | *[[GAB|Gemeentearchief Bergh]], Archief 1942-1983, inventarisnummer 190 | ||
− | |||
*[[100 Jaar "Sint Jan" Kilder]] | *[[100 Jaar "Sint Jan" Kilder]] | ||
+ | *''Second World War Book of Remembrance'' (blz. 318) en ''Canadian Virtual War Memorial'' op [http://www.veterans.gc.ca Veterans Affairs Canada] | ||
+ | *[http://www.collectionscanada.gc.ca ''Library and Archives Canada: Canadian Armed Forces War Dead''], waaronder [[Baxter, William|Baxters dossier]] | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_British_Commonwealth_Air_Training_Plan_facilities_in_Canada ''British Commonwealth Air Training Plan facilities in Canada''] | ||
+ | *[https://arcg.is/1e8Hf WW-2 Crash locations in the province Gelderland] | ||
− | + | [[Categorie:WO II gesneuveld Airforce]] [[Categorie:Begraafplaats Kilder]] [[Categorie:Oorlogsgraven van het Gemenebest]] [[Categorie:Oorlogsgraven Kilder]] |
Huidige versie van 25 jan 2021 om 07:23
Inhoud
Zijn jeugd in Edmonton
Pilot officer Vernon Alfred Goodwin was de rugkoepelschutter van Lancaster JB672, die op 22 mei 1944 neerstortte in Kilder.
Hij werd geboren op 12 maart 1925 in Edmonton in de Canadese provincie Alberta. Zijn ouders waren immigranten uit Engeland. Zijn vader Alfred Goodwin was afkomstig uit het graafschap Cheshire, en zijn moeder Jane Yarwood kwam uit Bury bij Manchester. Zij trouwden op 28 november 1918 in Bury en emigreerden later naar Canada.
Van 1931 tot 1936 zat Goodwin op de Queen Alexandra lagere school in Edmonton en daarna tot 1940 op de King Edward high school. Hockey en baseball waren zijn favoriete sporten. Van 1940 tot 1941 volgde hij een cursus fotografie in de Blythe Studio. In 1941 werkte hij als metaalbewerker bij Aircraft Repair Ltd., Edmonton. Omdat hij daar te weinig verdiende verliet hij in 1942 het bedrijf om tot oktober te gaan werken als chauffeur bij Page Cleaners in Edmonton.
In dienst bij de RCAF
Op 26 oktober 1942 nam Goodwin dienst bij de Royal Canadian Air Force (RCAF). Niet alle details over zijn loopbaan zijn bekend, maar hij kreeg zijn militaire basisopleiding bij No. 3 Manning Depot in Edmonton. Vervolgens bezocht hij No. 1 Wireless School in Montreal, Québec, en daarna No. 9 Bombing and Gunnery School in Mont-Joli, eveneens in Québec. Hieruit blijkt dat hij behalve als boordschutter ook als radiotelegrafist inzetbaar was.
Uiteindelijk kwam hij in augustus 1943 terecht in Halifax, Nova Scotia, in afwachting van vertrek naar Engeland. De afvaart was op 1 september. Enige tijd na aankomst in Engeland kwam hij bij 16 Operational Training Unit (16 OTU) in Upper Heyford, Oxfordshire, waar vliegtuigbemanningen werden gevormd. Daarna werd hij bij 1654 Conversion Unit (1654 CU) in Wigsley, Nottinghamshire, vertrouwd gemaakt met de Avro Lancaster. Op 3 mei 1944 werd hij ingedeeld bij 630 Squadron op de vliegbasis East Kirkby bij Spilsby in Lincolnshire.
Het lot van Vernon Alfred Goodwin
Nog geen drie weken later, op 22 mei 1944, sneuvelde Goodwin bij Kilder toen zijn bommenwerper Lancaster JB672 daar neerstortte. Hij had nog maar drie operationele vlucht gemaakten. De eerste was op 11 mei, maar het is (nog) niet bekend met welke Lancaster (in elk geval niet met JB672). Daarna volgden twee vluchten met JB672; op 19 en 21 mei.
Hij was 20 jaar oud. Hij ligt nu als Commonwealth War Dead begraven in Graf 6 op het kerkhof van Kilder. Op 4 december 1946 is Goodwins graf door officieren van de RAF geopend met het doel zijn identiteit te bevestigen. Vier van de vijf overige graven van de bemanningsleden van Lancaster JB672 werden op die dag eveneens geopend. Het graf van piloot Smith was al op 17 oktober 1946 geopend. In alle gevallen werd de identiteit bevestigd op grond van kentekens in de kleding.
De reden voor de grafopening is onbekend, maar kan zijn dat er onduidelijkheid bestond over de grafnummering. Klik hier om daar meer over te lezen.
Het heeft nog tot 1948 geduurd voor hij officieel dood werd verklaard. Hieraan ging een langdurig proces vooraf dat waarschijnlijk net zo is verlopen als bij de bommenrichter van zijn vliegtuig, William Baxter.
In mei 1968 hebben de ouders van Goodwin zijn graf in Kilder bezocht.
De Captain Goodwinstraat in Kilder is naar hem genoemd. In 1972 is deze naam vastgesteld door de Gemeente Bergh. Waarschijnlijk is dit besluit ingegeven door het bezoek van Goodwins ouders in 1968. Hij was echter niet de "captain" (gezagvoerder) van het toestel maar de rugkoepelschutter.
Zijn naam staat op de plaquette bij het Canadese kanon op de Bleek in 's-Heerenberg. Verder staat zijn naam vermeld in het Second World War Book of Remembrance. Dit gedenkboek, met de namen van meer dan 44.000 Canadese militairen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen, ligt in de Peace Tower van het Canadese parlementsgebouw in Ottawa. |
Bronnen
- Karl Lusink / ARGA
- D.J.L. Jadot: A Share of Luck. 630 Sqn R.A.F. Bomber Command. The War Operations, Morgana-Edition, Berlijn, 2014, blz. 60-61, 237-243 en persoonlijke mededeling
- Commonwealth War Graves Commission
- Gemeentearchief Bergh, Archief 1942-1983, inventarisnummer 190
- 100 Jaar "Sint Jan" Kilder
- Second World War Book of Remembrance (blz. 318) en Canadian Virtual War Memorial op Veterans Affairs Canada
- Library and Archives Canada: Canadian Armed Forces War Dead, waaronder Baxters dossier
- British Commonwealth Air Training Plan facilities in Canada
- WW-2 Crash locations in the province Gelderland