Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Dickinson, Kenneth: verschil tussen versies
k (→Bronnen: cat) |
k (interne link) |
||
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
Dickinson en zijn bemanning waren nog maar drie weken eerder bij hun onderdeel, 630 Squadron, aangekomen. Hun eerste operationele vlucht maakten zij op 11 mei, maar het is (nog) niet bekend met welke Lancaster (in elk geval niet met JB672). Daarna volgden twee vluchten met JB672; op 19 en 21 mei. | Dickinson en zijn bemanning waren nog maar drie weken eerder bij hun onderdeel, 630 Squadron, aangekomen. Hun eerste operationele vlucht maakten zij op 11 mei, maar het is (nog) niet bekend met welke Lancaster (in elk geval niet met JB672). Daarna volgden twee vluchten met JB672; op 19 en 21 mei. | ||
− | Hij ligt als ''Commonwealth War Dead'' begraven in Graf 2 op het kerkhof van Kilder. Op 4 december [[1946]] is zijn graf door officieren van de RAF geopend met het doel zijn identiteit te bevestigen. Vier van de vijf overige graven van de bemanningsleden van Lancaster JB672 werden op die dag eveneens geopend. Het graf van [[Smith, Howard Wallace|piloot Smith]] was al op 17 oktober 1946 geopend. In alle gevallen werd de identiteit bevestigd op grond van kentekens in de kleding. | + | Hij ligt als ''Commonwealth War Dead'' begraven in Graf 2 op [[Begraafplaats Kilder|het kerkhof]] van Kilder. Op 4 december [[1946]] is zijn graf door officieren van de RAF geopend met het doel zijn identiteit te bevestigen. Vier van de vijf overige graven van de bemanningsleden van Lancaster JB672 werden op die dag eveneens geopend. Het graf van [[Smith, Howard Wallace|piloot Smith]] was al op 17 oktober 1946 geopend. In alle gevallen werd de identiteit bevestigd op grond van kentekens in de kleding. |
De reden voor de grafopening is onbekend, maar kan zijn dat er onduidelijkheid bestond over de grafnummering. Klik [[Lancaster JB672#De graven|hier]] om daar meer over te lezen. | De reden voor de grafopening is onbekend, maar kan zijn dat er onduidelijkheid bestond over de grafnummering. Klik [[Lancaster JB672#De graven|hier]] om daar meer over te lezen. | ||
Regel 17: | Regel 17: | ||
*[[Baxter, William|Baxters dossier]] op [http://www.collectionscanada.gc.ca ''Library and Archives Canada: Canadian Armed Forces War Dead''] | *[[Baxter, William|Baxters dossier]] op [http://www.collectionscanada.gc.ca ''Library and Archives Canada: Canadian Armed Forces War Dead''] | ||
*D.J.L. Jadot: ''A Share of Luck. 630 Sqn R.A.F. Bomber Command. The War Operations'', Morgana-Edition, Berlijn, 2014, blz. 60-61, 237-243 en persoonlijke mededeling | *D.J.L. Jadot: ''A Share of Luck. 630 Sqn R.A.F. Bomber Command. The War Operations'', Morgana-Edition, Berlijn, 2014, blz. 60-61, 237-243 en persoonlijke mededeling | ||
− | *[ | + | *[https://arcg.is/1e8Hf WW-2 Crash locations in the province Gelderland] |
− | [[Categorie:WO II gesneuveld Airforce]] | + | [[Categorie:WO II gesneuveld Airforce]] [[Categorie:Begraafplaats Kilder]] [[Categorie:Oorlogsgraven van het Gemenebest]] [[Categorie:Oorlogsgraven Kilder]] |
Huidige versie van 25 jan 2021 om 07:21
Sergeant Kenneth Dickinson (21) uit Rodbourne Cheney in het Engelse graafschap Wiltshire was de boordwerktuigkundige van Lancaster JB672 die op 22 mei 1944 neerstortte in Kilder. Zijn ouders waren Walter en Florence Dickinson.
Dickinson en zijn bemanning waren nog maar drie weken eerder bij hun onderdeel, 630 Squadron, aangekomen. Hun eerste operationele vlucht maakten zij op 11 mei, maar het is (nog) niet bekend met welke Lancaster (in elk geval niet met JB672). Daarna volgden twee vluchten met JB672; op 19 en 21 mei.
Hij ligt als Commonwealth War Dead begraven in Graf 2 op het kerkhof van Kilder. Op 4 december 1946 is zijn graf door officieren van de RAF geopend met het doel zijn identiteit te bevestigen. Vier van de vijf overige graven van de bemanningsleden van Lancaster JB672 werden op die dag eveneens geopend. Het graf van piloot Smith was al op 17 oktober 1946 geopend. In alle gevallen werd de identiteit bevestigd op grond van kentekens in de kleding.
De reden voor de grafopening is onbekend, maar kan zijn dat er onduidelijkheid bestond over de grafnummering. Klik hier om daar meer over te lezen.
Het heeft nog tot 1948 geduurd voor hij officieel dood werd verklaard. Hieraan ging een langdurig proces vooraf dat waarschijnlijk net zo is verlopen als bij de bommenrichter van zijn vliegtuig, William Baxter.
Dickinsons naam staat op de plaquette bij het Canadese kanon op de Bleek in 's-Heerenberg.
Bronnen
- Commonwealth War Graves Commission
- Baxters dossier op Library and Archives Canada: Canadian Armed Forces War Dead
- D.J.L. Jadot: A Share of Luck. 630 Sqn R.A.F. Bomber Command. The War Operations, Morgana-Edition, Berlijn, 2014, blz. 60-61, 237-243 en persoonlijke mededeling
- WW-2 Crash locations in the province Gelderland