Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Verkeer en Vervoer: verschil tussen versies
(in- en uitklaringskantoor en WO II) |
(→G.T.W.: oude grens) |
||
Regel 11: | Regel 11: | ||
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram. | *Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram. | ||
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend. | *Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend. | ||
− | *In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. | + | *In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg. |
− | In 1955 vestigde de G.T.W. een in- en uitklaringskantoor te 's-Heerenberg | ||
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]]. | *Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]]. | ||
+ | |||
==GSM== | ==GSM== | ||
==Syntus== | ==Syntus== |
Versie van 5 mrt 2007 om 22:13
Tram
De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De tram kwam in de gemeente Bergh door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem en Emmerik. Een artikel staat in Old Ni-js nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.
G.S.T.M.
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
- Volgnummer 2: Doetinchem - Kilder - Beek
- Volgnummer 7: Beek - Elten - Lobith - Tolkamer
- Volgnummer 9: Terborg - Etten - Zeddam.
G.T.W.
- Eind 1940 (Tweede Wereldoorlog) werden de bussen op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik vervangen door de stoomtram.
- Op 8 oktober 1945 werd het bustraject Doetinchem - Zeddam - 's-Heerenberg heropend.
- In 1955 kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de Oude Grens te 's-Heerenberg.
- Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject Doetinchem - 's-Heerenberg van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 Arnhem - Zevenaar -Zeddam - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - Terborg.
GSM
Syntus
Buurtbus
Bronnen
- Old Ni-js nummer 58
- P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in Heemkundehuus).