Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Verkeer en Vervoer: verschil tussen versies
(→Tram) |
(startpagina paard en wagen) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | ==Paard en wagen== | ||
+ | oa. Sliepenbeek en Dijkman | ||
==Tram== | ==Tram== | ||
'''De tramweg Zutphen-Emmerik''' werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelden de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Wijnbergen]], [[Braamt]], [[Vinkwijk]], [[Zeddam]], [[Lengel]] en [['s-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]]. | '''De tramweg Zutphen-Emmerik''' werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelden de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Wijnbergen]], [[Braamt]], [[Vinkwijk]], [[Zeddam]], [[Lengel]] en [['s-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]]. |
Versie van 6 mrt 2007 om 09:50
Paard en wagen
oa. Sliepenbeek en Dijkman
Tram
De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelden de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de gemeente Bergh en reed door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem en Emmerik.
Een artikel staat in Old Ni-js nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.
G.S.T.M.
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
- Volgnummer 2: Doetinchem - Kilder - Beek
- Volgnummer 7: Beek - Elten - Lobith - Tolkamer
- Volgnummer 9: Terborg - Etten - Zeddam.
G.T.W.
- Eind 1940 (Tweede Wereldoorlog) werden de bussen op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik vervangen door de stoomtram.
- Op 8 oktober 1945 werd het bustraject Doetinchem - Zeddam - 's-Heerenberg heropend.
- In 1955 kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de Oude Grens te 's-Heerenberg.
- Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject Doetinchem - 's-Heerenberg van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 Arnhem - Zevenaar -Zeddam - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - Terborg.
GSM
Syntus
Buurtbus
Bronnen
- Old Ni-js nummer 58
- P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in Heemkundehuus).