Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Verkeer en Vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k (Eerste auto's: link Wassing)
 
(20 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
==Paard en wagen==
 
==Paard en wagen==
oa. Sliepenbeek en Dijkman. Posjentjen bezorgde met de hondenkar.
+
*[[Dijkman, Hendrikus Arnoldus|Dijkman]]
 +
*Sliepenbeek
 +
*[[Hendriksen, Jan‎‎|Posjentje]] bezorgde met de [[Hondenkarren|hondenkar]].
 +
*[[Wensing, Christianus Hendrikus|Chris Wensing]] ([[Handelaren|melkventer]])
 +
*[http://www.archiefleeuwardercourant.nl/site/article.do?code=LC&date=18490713&id=LC-18490713-6003&words=+(Heerenberg) Van Gend en Loos]
 +
 
 +
==Bus en tram==
 +
Zie [[Openbaar vervoer]] (inclusief stations)
 +
 
 +
== Taxibedrijven ==
 +
*[[Taxi Bleekman]]
 +
*[[Taxi Bronkhorst]]
 +
*[[Taxi Buiting]]
 +
*[[Taxi Erica]]
 +
 
 
==Vrachtrijders 1935==
 
==Vrachtrijders 1935==
*Dijkman, H.A., [['s-Heerenberg]].
+
*Dijkman, H.A., [['s-Heerenberg]] (in 1925 stond er al een Shell-pomp voor het gebouw).
 
*Dijkman, J., [[Stokkum]]
 
*Dijkman, J., [[Stokkum]]
 
*Rosendaal, H.W., [[Beek]], telefoon 4 (Beek)
 
*Rosendaal, H.W., [[Beek]], telefoon 4 (Beek)
  
==Tram==
+
==Vrachtauto's 1939==
'''De tramweg Zutphen-Emmerik''' werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelden de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Wijnbergen]], [[Braamt]], [[Vinkwijk]], [[Zeddam]], [[Lengel]] en [['s-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]].
+
Naar aanleiding van een telegram van de ''Rijks Hoofdinspecteur Verkeer'' te [[Arnhem]] gaf [[Nederveen, mr. Alphons Joseph Marie|burgemeester Nederveen]] op 28 augustus [[1939]] de [[Vrachtauto's|houders van vrachtauto's]] in de [[gemeente Bergh]] door.
<br/>Een artikel staat in [[Old Ni-js]] nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
 
  
==G.S.T.M.==
+
==Eerste auto's==
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
+
*Azewijn: [[Hoegen, Hermanus Josephus Franciscus|H.J.F. Hoegen]]  
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
+
*Beek: bakker Reijers, [[Schut, Theodorus (1886)|fietsenmaker Schut]], Jansen van [[Peeske, 't (Uitspanning)|'t Peeske]]
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
+
*'s-Heerenberg: [[Wassing, Johannes Coenradus |Jan Wassing]]
*Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]].
+
*Kilder: Teunissen
==G.T.W.==
+
*Zeddam: Hoogland?
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
 
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
 
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
 
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
 
  
==GSM==
+
==Bibliotheek Heemkundekring==
==Syntus==
+
In de [[Bibliotheek Heemkundekring|bibliotheek]] van de [[Heemkundekring Bergh]] staan bij de rubriek ''Gelderland'' navolgende boeken:
==Buurtbus==
+
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923-1977 (2e druk 1992)
 +
*Piet van Rosse: Van G.S.T.M. Geldersche Stoomtramweg Maatschappij tot P&O Trans European (1998)
 +
*Arjan Ligtenbarg: [[Langs Weg & Rail - Streekvervoer in Oost-Nederland]]
  
==Bronnen==
+
[[Categorie:Verkeer en Vervoer]]
*[[Old Ni-js]] nummer 58
 
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in [[Heemkundehuus]]).
 

Huidige versie van 3 dec 2023 om 10:58

Paard en wagen

Bus en tram

Zie Openbaar vervoer (inclusief stations)

Taxibedrijven

Vrachtrijders 1935

  • Dijkman, H.A., 's-Heerenberg (in 1925 stond er al een Shell-pomp voor het gebouw).
  • Dijkman, J., Stokkum
  • Rosendaal, H.W., Beek, telefoon 4 (Beek)

Vrachtauto's 1939

Naar aanleiding van een telegram van de Rijks Hoofdinspecteur Verkeer te Arnhem gaf burgemeester Nederveen op 28 augustus 1939 de houders van vrachtauto's in de gemeente Bergh door.

Eerste auto's

Bibliotheek Heemkundekring

In de bibliotheek van de Heemkundekring Bergh staan bij de rubriek Gelderland navolgende boeken:

  • P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923-1977 (2e druk 1992)
  • Piet van Rosse: Van G.S.T.M. Geldersche Stoomtramweg Maatschappij tot P&O Trans European (1998)
  • Arjan Ligtenbarg: Langs Weg & Rail - Streekvervoer in Oost-Nederland