Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

VOC-opvarenden: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Militairen: link Van Lint)
k (De opvarenden: kleine correcties)
Regel 13: Regel 13:
 
* '''Passagiers''' (meestal niet meer dan een handvol personen)
 
* '''Passagiers''' (meestal niet meer dan een handvol personen)
  
In het VOC-archief (zie [http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl VOC-opvarenden]) zijn enkele opvarenden gevonden die met grote waarschijnlijkheid uit [[Bergh]] afkomstig waren. Ze hebben in verschillende functies voor de VOC gevaren. Sommige hebben het overleefd, andere stierven tijdens de zeereis of in Indië.
+
In het [http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl VOC-archief] zijn enkele opvarenden gevonden die met grote waarschijnlijkheid uit [[Bergh]] afkomstig waren. Ze hebben in verschillende functies voor de VOC gevaren. Sommige hebben het overleefd, andere stierven tijdens de zeereis of in Indië.
  
 
=== Bemanningsleden ===
 
=== Bemanningsleden ===
 
*[[Beerlinck, Henricus|Henricus Beerlinck]], constapelsmaat uitgevaren in [[1722]]
 
*[[Beerlinck, Henricus|Henricus Beerlinck]], constapelsmaat uitgevaren in [[1722]]
*[[Boekhorst te, Lambertus|Lambertus te Boekhorst]], hooploper uitgevaren in 1772
+
*[[Boekhorst te, Lambertus|Lambertus te Boekhorst]], hooploper uitgevaren in [[1772]]
 
*[[Lentzen, Laurentius|Laurentius Lentzen]], onderkuiper uitgevaren in [[1734]] en [[1737]]   
 
*[[Lentzen, Laurentius|Laurentius Lentzen]], onderkuiper uitgevaren in [[1734]] en [[1737]]   
 
*[[Scheers, Hendrik|Hendrik Scheers]], timmerman uitgevaren in [[1743]], [[1749]] en [[1751]]
 
*[[Scheers, Hendrik|Hendrik Scheers]], timmerman uitgevaren in [[1743]], [[1749]] en [[1751]]

Versie van 5 sep 2008 om 14:24

Het VOC-logo.

De VOC

De VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) was een particuliere handelsmaatschappij die heeft bestaan van 1602 tot 1798. Ze had van de Staten-Generaal het alleenrecht gekregen op de handel ten oosten van Kaap de Goede Hoop. Nederlandse kooplieden konden zo alleen door de VOC handeldrijven met Azië. Om het alleenrecht te kunnen toepassen, mocht de VOC gebieden in bezit nemen en besturen, oorlog voeren en verdragen sluiten. Hoewel ze een handelsonderneming was, kon de VOC zich in Azië gedragen alsof ze de Nederlandse Staat zelf was. De VOC heeft lange tijd veel winst gemaakt, maar ging in 1799 toch failliet. De VOC-bezittingen vervielen toen aan de Nederlandse Staat, waarmee de kolonie Nederlands-Indië ontstond.

De VOC voer met name op de Indonesische archipel, maar ook op India en China. Het hoofdkantoor in Azië was in Batavia, het huidige Jakarta, de hoofdstad van Indonesië.

De opvarenden

De opvarenden van de VOC-schepen bestonden uit vier categorieën:

  • Kooplieden van de VOC
  • Bemanningsleden (zeelieden, handwerkslieden, verzorgend personeel)
  • Militairen voor de garnizoenen van de handelsposten in Azië
  • Passagiers (meestal niet meer dan een handvol personen)

In het VOC-archief zijn enkele opvarenden gevonden die met grote waarschijnlijkheid uit Bergh afkomstig waren. Ze hebben in verschillende functies voor de VOC gevaren. Sommige hebben het overleefd, andere stierven tijdens de zeereis of in Indië.

Bemanningsleden

Militairen

Zie ook

Sjabloon:Onderwerp