Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Tramweg Zutphen-Emmerik: verschil tussen versies
(→Bronnen) |
k (opmaak) |
||
Regel 16: | Regel 16: | ||
Afbeelding:Winterdienst 1932-330001 (Medium).JPG | Afbeelding:Winterdienst 1932-330001 (Medium).JPG | ||
Afbeelding:Winterdienst 1932-330002 (Medium).JPG | Afbeelding:Winterdienst 1932-330002 (Medium).JPG | ||
+ | </gallery> | ||
+ | <gallery> | ||
Afbeelding:Zomerdienst 1933 vanaf 15 mei0004 (Medium).JPG | Afbeelding:Zomerdienst 1933 vanaf 15 mei0004 (Medium).JPG | ||
Afbeelding:Zomerdienst 1933 vanaf 15 mei0003 (Medium).JPG | Afbeelding:Zomerdienst 1933 vanaf 15 mei0003 (Medium).JPG | ||
Regel 21: | Regel 23: | ||
Afbeelding:Zomerdienst0001 (Medium).JPG | Afbeelding:Zomerdienst0001 (Medium).JPG | ||
</gallery> | </gallery> | ||
− | <br clear= | + | <br clear=all/> |
==Doetinchem== | ==Doetinchem== | ||
[[Bestand:Tram_Zeddam_sHberg.jpg|right]] | [[Bestand:Tram_Zeddam_sHberg.jpg|right]] | ||
Regel 35: | Regel 37: | ||
Na de [[Tweede Wereldoorlog]] was er een noodbrug en kon de tram niet over de [[Oude IJssel]]. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar [[Halte Wijnbergen]]; het station van de NS in de [[gemeente Doetinchem]]. Bartje Krijt had daartegenover een [[Horeca|hotel-café]]. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, ''Hotel Pension Wijnbergen'', Wijnbergscheweg 86, telefoon 229. | Na de [[Tweede Wereldoorlog]] was er een noodbrug en kon de tram niet over de [[Oude IJssel]]. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar [[Halte Wijnbergen]]; het station van de NS in de [[gemeente Doetinchem]]. Bartje Krijt had daartegenover een [[Horeca|hotel-café]]. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, ''Hotel Pension Wijnbergen'', Wijnbergscheweg 86, telefoon 229. | ||
− | + | <br clear=all/> | |
==Wijnbergen== | ==Wijnbergen== | ||
+ | [[Bestand:Wijnbergen_1952.jpg|right|350px|thumb|'''Tram Loc 4 (Drempt) in Wijnbergen station N.S. 25-8-1952]] | ||
Na Halte Wijnbergen werd de [[Grens|gemeentegrens]] gepasseerd bij [[Onna, Van (Wijnbergen)|Van Onna]] en de [[St. Martinus Wijnbergen|kerk]], waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen [[school de Tol]] en de [[Bakkers|bakkerij]] van Hebing door naar de [[Botteram]], waar ook een halte was. | Na Halte Wijnbergen werd de [[Grens|gemeentegrens]] gepasseerd bij [[Onna, Van (Wijnbergen)|Van Onna]] en de [[St. Martinus Wijnbergen|kerk]], waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen [[school de Tol]] en de [[Bakkers|bakkerij]] van Hebing door naar de [[Botteram]], waar ook een halte was. | ||
− | |||
+ | <br clear=all/> | ||
==Braamt== | ==Braamt== | ||
In [[Braamt]] kwam de tram langs de [[Koendersmolen]], waar een halte was. | In [[Braamt]] kwam de tram langs de [[Koendersmolen]], waar een halte was. | ||
Regel 46: | Regel 49: | ||
*''Kersjeslaan'' | *''Kersjeslaan'' | ||
*'''t Hofke'' | *'''t Hofke'' | ||
− | + | <br clear=all/> | |
==Zeddam-Vinkwijk== | ==Zeddam-Vinkwijk== | ||
In [[Zeddam]] was een met [[Waag, De (Horeca)|station met een koffiehuis]] | In [[Zeddam]] was een met [[Waag, De (Horeca)|station met een koffiehuis]] | ||
Regel 56: | Regel 59: | ||
|[[Bestand:Kopie van stationskoffiehuis 1904.jpg|400px|thumb|'''Het stationskoffiehuis in Zeddam toen J.H. Claessen, de vader de [[onderwijzers]] [[Claessen, Johannes Antonius|J.A.]] en [[Claessen, Joseph Hubertus|J.H. Claessen]], daar stationschef was.'''<br>Klik op de foto voor een vergroting.]] | |[[Bestand:Kopie van stationskoffiehuis 1904.jpg|400px|thumb|'''Het stationskoffiehuis in Zeddam toen J.H. Claessen, de vader de [[onderwijzers]] [[Claessen, Johannes Antonius|J.A.]] en [[Claessen, Joseph Hubertus|J.H. Claessen]], daar stationschef was.'''<br>Klik op de foto voor een vergroting.]] | ||
|[[Bestand:Suffe_Hendrik.jpg|300px|thumb|'''Locomotief ''De Suffe Hendrik'' bij station Zeddam]] | |[[Bestand:Suffe_Hendrik.jpg|300px|thumb|'''Locomotief ''De Suffe Hendrik'' bij station Zeddam]] | ||
− | |[[bestand:Tram_Zeddam614.jpg|400px|thumb| | + | |[[bestand:Tram_Zeddam614.jpg|400px|thumb|'''Gezicht op Zeddam met op de voorgrond de tram met wagons]] |
|} | |} | ||
{| | {| | ||
|- valign=top | |- valign=top | ||
|[[Bestand:Kleinpenning_F_1905_Stationskoffiehuis_Zeddam.jpg|400px|thumb|'''Het [[Waag, De (Horeca)|Stations-Koffiehuis]] (ook genoemd: Stations-Café) in het woonhuis van [[Kleinpenning, Theodorus Gerhardus 1855|Theodorus Kleinpenning]] aan de Oude Doetinchemseweg in Zeddam. Op de achtergrond het tramstation en de tram. Ca. 1905]] | |[[Bestand:Kleinpenning_F_1905_Stationskoffiehuis_Zeddam.jpg|400px|thumb|'''Het [[Waag, De (Horeca)|Stations-Koffiehuis]] (ook genoemd: Stations-Café) in het woonhuis van [[Kleinpenning, Theodorus Gerhardus 1855|Theodorus Kleinpenning]] aan de Oude Doetinchemseweg in Zeddam. Op de achtergrond het tramstation en de tram. Ca. 1905]] | ||
− | |[[Bestand:Zeddam_1944.jpg|400px|thumb|Klaarstaande Tram Loc 26 richting Terborg 22-5-1944]] | + | |[[Bestand:Zeddam_1944.jpg|400px|thumb|'''Klaarstaande Tram Loc 26 richting Terborg 22-5-1944]] |
|} | |} | ||
− | + | <br clear=all/> | |
==Lengel== | ==Lengel== | ||
De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige [[Oude Tramweg]] langs het zogenaamde [[Rooie Darp]]. | De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige [[Oude Tramweg]] langs het zogenaamde [[Rooie Darp]]. | ||
Regel 72: | Regel 75: | ||
*''Veensehoek'' bij [[Verheij, Johannes Wilhelmus|café Verheij]] | *''Veensehoek'' bij [[Verheij, Johannes Wilhelmus|café Verheij]] | ||
*''De Klomp'' bij [[Café De Klomp (Lengel)|café De Klomp]] | *''De Klomp'' bij [[Café De Klomp (Lengel)|café De Klomp]] | ||
− | <br clear= | + | <br clear=all/> |
=='s-Heerenberg== | =='s-Heerenberg== | ||
Regel 83: | Regel 86: | ||
|- valign=top | |- valign=top | ||
|[[Bestand:Halte_Molenpoort.jpg|350px|thumb|'''Halte Molenpoort]] | |[[Bestand:Halte_Molenpoort.jpg|350px|thumb|'''Halte Molenpoort]] | ||
− | |[[Bestand:Heerenberg_1944.jpg|350px|thumb|Tram Loc 26 te 's-Heerenberg 22-5-1944]] | + | |[[Bestand:Heerenberg_1944.jpg|350px|thumb|'''Tram Loc 26 te 's-Heerenberg 22-5-1944]] |
− | |[[Bestand:Tram_marktstraat.jpg|350px|thumb| | + | |[[Bestand:Tram_marktstraat.jpg|350px|thumb|'''De tram rolt door de [[Marktstraat]]]] |
|[[Bestand:Tramstation.jpg|350px]] | |[[Bestand:Tramstation.jpg|350px]] | ||
|- valign=top | |- valign=top | ||
− | |[[Bestand:Heerenberg_1940.jpg|350px|thumb|Tram Loc 608 (Zeddam) bij het Klooster te 's-Heerenberg 17-10-1940]] | + | |[[Bestand:Heerenberg_1940.jpg|350px|thumb|'''Tram Loc 608 (Zeddam) bij het Klooster te 's-Heerenberg 17-10-1940]] |
|[[Bestand:Kopie van Tram Klooster.jpg|350px|thumb|'''Tram voor het [[Patersklooster|klooster]] in 's-Heerenberg]] | |[[Bestand:Kopie van Tram Klooster.jpg|350px|thumb|'''Tram voor het [[Patersklooster|klooster]] in 's-Heerenberg]] | ||
|[[Bestand:Tram.jpg|350px|thumb|'''Het tramgebouw bij het klooster staat er nog - de sporen zijn al weg]] | |[[Bestand:Tram.jpg|350px|thumb|'''Het tramgebouw bij het klooster staat er nog - de sporen zijn al weg]] | ||
Regel 101: | Regel 104: | ||
*Herinneringen Carl von Gimborn | *Herinneringen Carl von Gimborn | ||
*Enkele foto's: Tonnie Overgoor | *Enkele foto's: Tonnie Overgoor | ||
− | * | + | *Archief [[Schuurman, Benny|Benny Schuurman]]: Zomer- en Winterdiensten |
[[Categorie:Rondje Bergh]] [[Categorie:Openbaar vervoer]] [[Categorie:Bijnaam]] | [[Categorie:Rondje Bergh]] [[Categorie:Openbaar vervoer]] [[Categorie:Bijnaam]] |
Versie van 16 feb 2019 om 17:00
De ZE-tram was de tram van Zutphen naar Emmerik via Doetinchem en 's-Heerenberg. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september 1902 in gebruik genomen.
Inhoud
Zomer- en winterdiensten 1932-1933
Doetinchem
In Doetinchem bij het tramstation aan de Keppelseweg konden passagiers in- en overstappen op de tram richting Gaanderen, Terborg, Silvolde, Ulft en Gendringen, of de tram naar Bergh en Emmerik nemen.
In het adresboek 1935 staan onder Doetinchem de volgende Tramwegmaatschappijen:
- N.V. Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Mij., Keppelscheweg.
- N.V. Geldersch-Westfaalsche Tramweg Mij., Keppelscheweg.
- N.V. Geldersche Tramweg Mij., Keppelscheweg, Telefoon 130.
- N.V. Tramweg Mij. Zutphen-Emmerik, Ds. v Dijkweg, Telefoon 29.
De ZE-tram ging langs de gasfabriek, over de stadswal (Gaswal?) naar de Oude IJsselbrug (nu alleen voor fietsers en voetgangers).
Na de Tweede Wereldoorlog was er een noodbrug en kon de tram niet over de Oude IJssel. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar Halte Wijnbergen; het station van de NS in de gemeente Doetinchem. Bartje Krijt had daartegenover een hotel-café. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, Hotel Pension Wijnbergen, Wijnbergscheweg 86, telefoon 229.
Wijnbergen
Na Halte Wijnbergen werd de gemeentegrens gepasseerd bij Van Onna en de kerk, waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen school de Tol en de bakkerij van Hebing door naar de Botteram, waar ook een halte was.
Braamt
In Braamt kwam de tram langs de Koendersmolen, waar een halte was.
De volgende haltes waren:
- Kersjeslaan
- 't Hofke
Zeddam-Vinkwijk
In Zeddam was een met station met een koffiehuis
Bij molen De Volharding in Vinkwijk was een aftakking naar Terborg. Die tram reed via de Vinkwijkseweg naar de Terborgseweg en kwam ook langs de zuivelfabriek in Klein-Azewijn.
Lengel
De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige Oude Tramweg langs het zogenaamde Rooie Darp.
Bij het voetbalveld van VVL in Lengel is een gedeeltelijk onverhard fietspad dat herinnert aan de route van de tram. Als we het Rondje Bergh fietsen en vanaf de Antoniusstraat de Landweg ingaan, is het fietspad aan de linkerkant.
Haltes:
- Veensehoek bij café Verheij
- De Klomp bij café De Klomp
's-Heerenberg
Haltes:
- Molenpoort
- Gemeentehuis?
- Tramstation 's-Heerenberg
Bronnen
- Old Ni-js nr. 58
- Herinneringen Jan Lukkezen
- Herinneringen Carl von Gimborn
- Enkele foto's: Tonnie Overgoor
- Archief Benny Schuurman: Zomer- en Winterdiensten