Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Hondenkarren: verschil tussen versies
k (bijschrift Te Wiel) |
(Een hondenkar voor de postbode) |
||
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | [[Bestand:Hondenkar bij Te Wiel.jpg|right|400px|thumb|'''Een hondenkar met melkbussen bij [[Wiel, Theodorus te|Dorus te Wiel]] aan de [[Lugtenakkerstraat]] in [[Azewijn]]. Dorus en zijn vrouw Anna te Wiel-Evers staan rechts naast de deeldeur.]] | |
− | [[Bestand:Hondenkar bij Te Wiel.jpg|right| | ||
== Geschiedenis == | == Geschiedenis == | ||
− | '''Hondenkarren''' waren tot ver in de [[Vorige eeuw|20e eeuw]] een normaal verschijnsel in het straatbeeld. Ze werden getrokken door honden en waren een soort verkleinde – en goedkopere – versie van paard en wagen. Veel kleine middenstanders als [[bakkers]] en [[Melkboeren Zuivelhandelaren|melkboeren]] gebruikten hondenkarren bij het uitventen van hun waren. | + | '''Hondenkarren''' waren tot ver in de [[Vorige eeuw|20e eeuw]] een normaal verschijnsel in het straatbeeld. Ze werden getrokken door honden en waren een soort verkleinde – en goedkopere – versie van paard en wagen. Veel kleine middenstanders als [[bakkers]] en [[Melkboeren Zuivelhandelaren|melkboeren]] gebruikten hondenkarren bij het uitventen van hun waren. Anderen boden met hun hondenkar hun diensten aan. Zo vervoerde [[Hendriksen, Jan|Posjentje Hendriksen]] zowel post als gebak. |
− | Anders dan bij paard en wagen het geval is, waren er hondenkarren waar de hond niet voor, maar onder de kar gespannen werd. Een voorbeeld hiervan is de hondenkar van melkboer was [[Mulling, Johannes Wilhelmus|Johan Mulling]] in [[Zeddam]]. Er waren ook hondenkarren waar de hond áchter de kar liep. | + | Anders dan bij paard en wagen het geval is, waren er hondenkarren waar de hond niet voor, maar onder de kar gespannen werd. Een voorbeeld hiervan is de hondenkar van melkboer was [[Mulling, Johannes Wilhelmus|Johan Mulling]] in [[Zeddam]], te zien op de linker foto hieronder. Er waren ook hondenkarren waar de hond áchter de kar liep. |
− | Aanvankelijk was het gebruik van honden als trekdier niet gereguleerd, maar dit veranderde met de Trekhondenwet van [[1910]]. Hondenkarhouders moesten van toen af aan een vergunning hebben en hun hond, kar en tuig jaarlijks laten keuren. Dat de eisen streng waren, blijkt uit het aantal honden dat afgekeurd werd. In januari [[1928]] werden dertien van de zestien | + | Aanvankelijk was het gebruik van honden als trekdier niet gereguleerd, maar dit veranderde met de Trekhondenwet van [[1910]]. Hondenkarhouders moesten van toen af aan een vergunning hebben en hun hond, kar en tuig jaarlijks laten keuren. Dat de eisen streng waren, blijkt uit het aantal honden dat afgekeurd werd. In januari [[1928]] werden dertien van de zestien honden die in Zeddam ter keuring werden aangeboden, afgekeurd. In de [[gemeente Bergh]] als geheel werden toen 104 van de 170 honden afgekeurd. |
Tegen de strenge keuring kwam protest vanuit de Berghse bevolking, en [[Politiek#Gemeenteraadsleden|raadslid]] [[Brandts, Everhardus Arnoldus Aloijsius|Brandts]] beklaagde zich in maart 1928 in de gemeenteraad over het voorschrift dat de begeleider niet op de hondenkar mocht zitten. Immers, zo zei Brandts, de hond loopt vaak zo hard dat hij niet bij te houden is. [[Smit, Hermanus Johannes|Burgemeester Smit]] zegde daarop toe een minder strenge keuring in overweging te nemen. Deze berichtgeving duidt erop dat gemeenten, tot op zekere hoogte, hun eigen keuringseisen konden opstellen. | Tegen de strenge keuring kwam protest vanuit de Berghse bevolking, en [[Politiek#Gemeenteraadsleden|raadslid]] [[Brandts, Everhardus Arnoldus Aloijsius|Brandts]] beklaagde zich in maart 1928 in de gemeenteraad over het voorschrift dat de begeleider niet op de hondenkar mocht zitten. Immers, zo zei Brandts, de hond loopt vaak zo hard dat hij niet bij te houden is. [[Smit, Hermanus Johannes|Burgemeester Smit]] zegde daarop toe een minder strenge keuring in overweging te nemen. Deze berichtgeving duidt erop dat gemeenten, tot op zekere hoogte, hun eigen keuringseisen konden opstellen. | ||
Het gebruik van honden als trekdier is pas sinds 1 januari [[1962]] verboden. Alleen voor sledehonden bestaat nog een uitzondering. | Het gebruik van honden als trekdier is pas sinds 1 januari [[1962]] verboden. Alleen voor sledehonden bestaat nog een uitzondering. | ||
+ | {| | ||
+ | |- valign=top | ||
+ | |[[Bestand:Zeddam Jan Mulling kolenboer, melkboer later winkel coop_22.jpg|right|300px|thumb|''' Melkboer Johan Mulling met zijn hondenkar. De hond is ingespannen onder de kar.]] | ||
+ | |[[Bestand:Hondenkar_Molenstraat_s-Heerenberg.jpg|right|350px|thumb|'''Een hondenkar in de [[Molenstraat]] te [['s-Heerenberg]]]] | ||
+ | |[[Bestand:Hondenkar_Stadhuus_s-Heerenberg.jpg|right|350px|thumb|'''Een hondenkar voor het [[Het Raethuys|Stadhuis]] te 's-Heerenberg]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | == Een hondenkar voor de postbode == | ||
+ | In de [[:Categorie:Jaartallen 1800-1899|negentiende eeuw]] was er een postdienst van [[Doetinchem]] via 's-Heerenberg naar [[Emmerik]]. Een 's-Heerenbergse [[Postbodes|postbode]] voerde deze dienst te voet uit (mogelijk met een handkar). In augustus [[1873]] vroeg hij [[Hugenpoth tot Aerdt, Carolus Antonius Ludovicus baron van|burgemeester Van Hugenpoth tot Aerdt]] om steun bij zijn verzoek een hondenkar te mogen gebruiken. Hieronder volgt een afschrift van de brief die de burgemeester toen schreef aan de baas van de postbode, een niet nader genoemde excellentie. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ::::::::::::::::::::::::::::::::::::'''s-Heerenberg 8 Augustus 1873'' | ||
+ | |||
+ | :::''De postbode van Doetinchem 's-Heerenberg Emmerik geeft mij heden een adres aan Uw Exellentie om vergunning tot het rijden met een hondenwagen met uitnodiging zijn verzoek te ondersteunen.<br> | ||
+ | :::''Daaraan voldoende meen ik U Excell te mogen voorstellen addressants verzoek toe te staan de afstand toch van Doetinchem naar Emmerik is volslagen 3 uur gaans zoodat de man zes uur heeft te marcheren en al de ongemakken der verschillende jaargetijden te verduren. Het brievenvervoer van 's-Heerenberg in beide rigtingen is zeer aanzienlijk en wordt dikwijls bezwaard met betrekkelijk zware pakketten voornamelijk de belastingen betreffende zoodat beide omstandigheden den loop van een postkarretje zoude wettigen.<br> | ||
+ | :::''Een vroegere postbode heeft de thans door hem gevraagde vergunning gehad doch schijnt daarvan misbruik te hebben gemaakt.<br> | ||
+ | :::''Voor zoover door mij de tegenwoordige bode is nagegaan is dit van hem niet te vreezen daar de man zeer ordelijk is en prompt op zijn tijd de voorgeschreven route maakt. | ||
+ | |||
+ | ::::::::::::::::::::::::::::::::::::''De Burgemeester van Bergh.<br> | ||
+ | ::::::::::::::::::::::::::::::::::::''w.g. | ||
== Keuringsplaatsen == | == Keuringsplaatsen == | ||
Regel 21: | Regel 40: | ||
!1932 | !1932 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |Azewijn||[[Politie|Veldwachter]] [[Dorsthorst, Gradus Johannes te|Te Dorsthorst]]||[[Horeca|Café]] [['t Aschwinhuus|Alofs]] |
|- | |- | ||
|[[Beek]]||[[Moorman, Antonius Wilhelmus Franciscus|Veldwachter Moorman]]||[[Boschzicht|Café Ten Bensel]] | |[[Beek]]||[[Moorman, Antonius Wilhelmus Franciscus|Veldwachter Moorman]]||[[Boschzicht|Café Ten Bensel]] | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |'s-Heerenberg||[[Politie|Politiebarak]]||[[Brandweer|Brandspuitenhuisje]] |
|- | |- | ||
|[[Kilder]]||[[Teunissen (Horeca Kilder)|Café Teunissen]]||Café Teunissen | |[[Kilder]]||[[Teunissen (Horeca Kilder)|Café Teunissen]]||Café Teunissen | ||
Regel 35: | Regel 54: | ||
== Krantenknipsels == | == Krantenknipsels == | ||
− | + | In [[Graafschapbode|De Graafschapbode]] verschenen regelmatig berichten en advertenties met betrekking tot trekhonden en hondenkarren.<br>Hieronder volgen enkele voorbeelden. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting. | |
+ | |||
+ | === Keuringen === | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Bestand:Trekhonden 19280131 GB.jpg|<center>31 januari 1928</center> | Bestand:Trekhonden 19280131 GB.jpg|<center>31 januari 1928</center> | ||
Regel 41: | Regel 62: | ||
Bestand:Trekhonden 19280316 GB.jpg|<center>16 maart 1928</center> | Bestand:Trekhonden 19280316 GB.jpg|<center>16 maart 1928</center> | ||
Bestand:Trekhonden 19320808 GB.jpg|<center>8 augustus 1932</center> | Bestand:Trekhonden 19320808 GB.jpg|<center>8 augustus 1932</center> | ||
+ | </gallery> | ||
+ | === Te koop aangeboden === | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Bestand:Hondenkar 19330512 GB.jpg|<center>12 mei 1933</center> | ||
+ | Bestand:Hondenkar 19340305 GB.jpg|<center>5 maart 1934</center> | ||
Bestand:Trekhonden 19390501 GB.jpg|<center>1 mei 1939</center> | Bestand:Trekhonden 19390501 GB.jpg|<center>1 mei 1939</center> | ||
+ | Bestand: Hondenkar 19390524 GB.jpg|<center>24 mei 1939</center> | ||
+ | Bestand: Hondenkar 19400318 GB.jpg|<center>18 maart 1940</center> | ||
</gallery> | </gallery> | ||
== Bronnen== | == Bronnen== | ||
*Genoemde berichten uit De Graafschapbode op [http://www.delpher.nl Delpher] | *Genoemde berichten uit De Graafschapbode op [http://www.delpher.nl Delpher] | ||
*[https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekhondenwet Trekhondenwet] op Wikipedia | *[https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekhondenwet Trekhondenwet] op Wikipedia | ||
+ | *[http://www.ecal.nu Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers], archieftoegang 0159: Gemeentebestuur Bergh, (1811) 1821-1942 (1971), inventarisnummer 278 | ||
[[Categorie:Verkeer en Vervoer]] | [[Categorie:Verkeer en Vervoer]] |
Huidige versie van 4 sep 2021 om 11:03
Inhoud
Geschiedenis
Hondenkarren waren tot ver in de 20e eeuw een normaal verschijnsel in het straatbeeld. Ze werden getrokken door honden en waren een soort verkleinde – en goedkopere – versie van paard en wagen. Veel kleine middenstanders als bakkers en melkboeren gebruikten hondenkarren bij het uitventen van hun waren. Anderen boden met hun hondenkar hun diensten aan. Zo vervoerde Posjentje Hendriksen zowel post als gebak.
Anders dan bij paard en wagen het geval is, waren er hondenkarren waar de hond niet voor, maar onder de kar gespannen werd. Een voorbeeld hiervan is de hondenkar van melkboer was Johan Mulling in Zeddam, te zien op de linker foto hieronder. Er waren ook hondenkarren waar de hond áchter de kar liep.
Aanvankelijk was het gebruik van honden als trekdier niet gereguleerd, maar dit veranderde met de Trekhondenwet van 1910. Hondenkarhouders moesten van toen af aan een vergunning hebben en hun hond, kar en tuig jaarlijks laten keuren. Dat de eisen streng waren, blijkt uit het aantal honden dat afgekeurd werd. In januari 1928 werden dertien van de zestien honden die in Zeddam ter keuring werden aangeboden, afgekeurd. In de gemeente Bergh als geheel werden toen 104 van de 170 honden afgekeurd.
Tegen de strenge keuring kwam protest vanuit de Berghse bevolking, en raadslid Brandts beklaagde zich in maart 1928 in de gemeenteraad over het voorschrift dat de begeleider niet op de hondenkar mocht zitten. Immers, zo zei Brandts, de hond loopt vaak zo hard dat hij niet bij te houden is. Burgemeester Smit zegde daarop toe een minder strenge keuring in overweging te nemen. Deze berichtgeving duidt erop dat gemeenten, tot op zekere hoogte, hun eigen keuringseisen konden opstellen.
Het gebruik van honden als trekdier is pas sinds 1 januari 1962 verboden. Alleen voor sledehonden bestaat nog een uitzondering.
Een hondenkar voor de postbode
In de negentiende eeuw was er een postdienst van Doetinchem via 's-Heerenberg naar Emmerik. Een 's-Heerenbergse postbode voerde deze dienst te voet uit (mogelijk met een handkar). In augustus 1873 vroeg hij burgemeester Van Hugenpoth tot Aerdt om steun bij zijn verzoek een hondenkar te mogen gebruiken. Hieronder volgt een afschrift van de brief die de burgemeester toen schreef aan de baas van de postbode, een niet nader genoemde excellentie.
- 's-Heerenberg 8 Augustus 1873
- De postbode van Doetinchem 's-Heerenberg Emmerik geeft mij heden een adres aan Uw Exellentie om vergunning tot het rijden met een hondenwagen met uitnodiging zijn verzoek te ondersteunen.
- Daaraan voldoende meen ik U Excell te mogen voorstellen addressants verzoek toe te staan de afstand toch van Doetinchem naar Emmerik is volslagen 3 uur gaans zoodat de man zes uur heeft te marcheren en al de ongemakken der verschillende jaargetijden te verduren. Het brievenvervoer van 's-Heerenberg in beide rigtingen is zeer aanzienlijk en wordt dikwijls bezwaard met betrekkelijk zware pakketten voornamelijk de belastingen betreffende zoodat beide omstandigheden den loop van een postkarretje zoude wettigen.
- Een vroegere postbode heeft de thans door hem gevraagde vergunning gehad doch schijnt daarvan misbruik te hebben gemaakt.
- Voor zoover door mij de tegenwoordige bode is nagegaan is dit van hem niet te vreezen daar de man zeer ordelijk is en prompt op zijn tijd de voorgeschreven route maakt.
- De postbode van Doetinchem 's-Heerenberg Emmerik geeft mij heden een adres aan Uw Exellentie om vergunning tot het rijden met een hondenwagen met uitnodiging zijn verzoek te ondersteunen.
- De Burgemeester van Bergh.
- w.g.
- De Burgemeester van Bergh.
Keuringsplaatsen
De gemeente Bergh maakte elk jaar bekend waar en wanneer de keuringen gehouden werden.
In april 1929 en augustus 1932 waren de keuringsplaatsen als volgt:
Plaats | 1929 | 1932 |
---|---|---|
Azewijn | Veldwachter Te Dorsthorst | Café Alofs |
Beek | Veldwachter Moorman | Café Ten Bensel |
's-Heerenberg | Politiebarak | Brandspuitenhuisje |
Kilder | Café Teunissen | Café Teunissen |
Wijnbergen | Openbare lagere school | Openbare lagere school |
Zeddam | Veldwachter Wiendels | Café Brinks |
Krantenknipsels
In De Graafschapbode verschenen regelmatig berichten en advertenties met betrekking tot trekhonden en hondenkarren.
Hieronder volgen enkele voorbeelden. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.
Keuringen
Te koop aangeboden
Bronnen
- Genoemde berichten uit De Graafschapbode op Delpher
- Trekhondenwet op Wikipedia
- Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers, archieftoegang 0159: Gemeentebestuur Bergh, (1811) 1821-1942 (1971), inventarisnummer 278