Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Scheepskisten: verschil tussen versies
k (zie ook) |
k (→Bron: cat) |
||
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | == Scheepskisten uit Indië == | |
− | |||
− | |||
− | |||
De jongens die in de jaren [[1946]]-[[1950]] als [[Namenlijst Deelnemers Politionele Acties|militair in Indië]] zijn geweest, hadden aan het einde van hun diensttijd een bonte verzameling aan spullen om mee terug te nemen naar Nederland. Dit waren persoonlijke zaken als foto's en lectuur, maar ook allerlei souvenirs en zelfs blikken koffie en thee. | De jongens die in de jaren [[1946]]-[[1950]] als [[Namenlijst Deelnemers Politionele Acties|militair in Indië]] zijn geweest, hadden aan het einde van hun diensttijd een bonte verzameling aan spullen om mee terug te nemen naar Nederland. Dit waren persoonlijke zaken als foto's en lectuur, maar ook allerlei souvenirs en zelfs blikken koffie en thee. | ||
− | Kort voor de repatriëring werden die spullen, voor zo ver ze niet in de handbagage meegingen, in een '''scheepskist''' gepakt. De handbagage mocht uit maximaal twee door één persoon goed draagbare colli bestaan. | + | Kort voor de repatriëring werden die spullen, voor zo ver ze niet in de handbagage meegingen, in een '''scheepskist''' gepakt die als ruimbagage meeging en later in Nederland thuisbezorgd werd. De handbagage mocht uit maximaal twee door één persoon goed draagbare colli bestaan. Vaak waren dit scheepskisten van een kleiner model. De ruimbagage mocht per persoon maximaal 250 kilo zwaar en een kubieke meter groot zijn, desgewenst verdeeld over meerdere colli. |
− | Iedereen had een eigen kist, en elke kist was weer anders. Ze waren vaak gemaakt door een paar handige jongens van de eigen eenheid, of al dan niet op bestelling door een Indonesiër in elkaar getimmerd. Er waren geen twee kisten hetzelfde, zoals af te leiden is uit | + | Iedereen had een eigen kist, en elke kist was weer anders. Ze waren vaak gemaakt door een paar handige jongens van de eigen eenheid, of al dan niet op bestelling door een Indonesiër in elkaar getimmerd. Er waren geen twee kisten hetzelfde, zoals af te leiden is uit onderstaande voorbeelden. Veel jongens hadden zo'n kist al ver voor ze repatrieerden om hun eigen spullen in te bewaren. Vooral bij eenheden die vaak naar een andere post werden overgeplaatst, waren zulke kisten heel gewoon. |
Op elk kist werden naam, legernummer en adres in Nederland geschilderd. Vaak kwamen rang en legeronderdeel er ook op te staan. Een onderdeels-embleem of de scheepsnaam werden ook wel toegevoegd. Alle persoonlijke eigendommen, inclusief eigen militaire uitrustingsstukken, mochten in de kist gepakt worden, maar van bepaalde artikelen moest op een speciaal formulier in drievoud het aantal of de hoeveelheid worden opgegeven, alsmede de waarde in Nederlands geld. Die artikelen waren aan een maximum gebonden, zoals rookwaren (1000 sigaretten óf 300 sigaren, en 5 kilo "gekorven" tabak), koffie en thee (elk 5 kilo), specerijen (1 kilo), conserven (10 blikken) en, gek genoeg, fietsbanden (twee binnen- en twee buitenbanden). | Op elk kist werden naam, legernummer en adres in Nederland geschilderd. Vaak kwamen rang en legeronderdeel er ook op te staan. Een onderdeels-embleem of de scheepsnaam werden ook wel toegevoegd. Alle persoonlijke eigendommen, inclusief eigen militaire uitrustingsstukken, mochten in de kist gepakt worden, maar van bepaalde artikelen moest op een speciaal formulier in drievoud het aantal of de hoeveelheid worden opgegeven, alsmede de waarde in Nederlands geld. Die artikelen waren aan een maximum gebonden, zoals rookwaren (1000 sigaretten óf 300 sigaren, en 5 kilo "gekorven" tabak), koffie en thee (elk 5 kilo), specerijen (1 kilo), conserven (10 blikken) en, gek genoeg, fietsbanden (twee binnen- en twee buitenbanden). | ||
Regel 14: | Regel 11: | ||
De kist moest uiterlijk vijf dagen voor vertrek uit Indonesië in de haven aanwezig zijn. Bij inlevering kreeg hij een volgnummer, zodat hij niet verloren ging tussen al die honderden andere kisten. En dan was het maar hopen dat de kist sterk genoeg was om de reis te volbrengen. | De kist moest uiterlijk vijf dagen voor vertrek uit Indonesië in de haven aanwezig zijn. Bij inlevering kreeg hij een volgnummer, zodat hij niet verloren ging tussen al die honderden andere kisten. En dan was het maar hopen dat de kist sterk genoeg was om de reis te volbrengen. | ||
+ | |||
+ | == Fotogalerij == | ||
+ | Klik op een kist voor een vergroting van de foto. | ||
+ | <br/>Klik op de naam onder de kist en u komt op de pagina van de eigenaar. | ||
+ | |||
+ | {| | ||
+ | |[[Afbeelding:Scheepskist Jo Berendsen (Kilder).jpg|330px|left|thumb|[[Berendsen, Johannes Bernardus Christiaan|Jo Berendsen]]]] | ||
+ | |[[Afbeelding:Bodde Wim, scheepkist.jpg|300px|thumb|left|[[Bodde, Wilhelmus Hendrikus|Wim Bodde]]]] | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Afbeelding:Scheepskist Theo Derksen (sHb).jpg|300px|thumb|left|[[Derksen, Theodorus Wilhelmus jr.|Theo Derksen]]]] | ||
+ | |[[Afbeelding:Scheepskist Smeenk.JPG|380px|thumb|left|[[Smeenk, Johannes Antonius Gerardus|Joh Smeenk]]]] | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Bestand:P1030508 (Medium) (2).jpg|300px|thumb|left|[[Velthausz, Wilhelmus Hermanus Maria|Wim Velthausz]], ruimbagage]] | ||
+ | |[[Bestand:RIMG0036.JPG|250px|thumb|left|Wim Velthausz, handbagage]] | ||
+ | |} | ||
== Zie ook == | == Zie ook == | ||
Regel 25: | Regel 37: | ||
*Formulier voor opgave van ruimbagage voor troepenschip | *Formulier voor opgave van ruimbagage voor troepenschip | ||
− | + | [[Categorie:Deelnemers Politionele Acties]] [[Categorie:DPA Varia]] |
Huidige versie van 5 jan 2016 om 16:03
Scheepskisten uit Indië
De jongens die in de jaren 1946-1950 als militair in Indië zijn geweest, hadden aan het einde van hun diensttijd een bonte verzameling aan spullen om mee terug te nemen naar Nederland. Dit waren persoonlijke zaken als foto's en lectuur, maar ook allerlei souvenirs en zelfs blikken koffie en thee.
Kort voor de repatriëring werden die spullen, voor zo ver ze niet in de handbagage meegingen, in een scheepskist gepakt die als ruimbagage meeging en later in Nederland thuisbezorgd werd. De handbagage mocht uit maximaal twee door één persoon goed draagbare colli bestaan. Vaak waren dit scheepskisten van een kleiner model. De ruimbagage mocht per persoon maximaal 250 kilo zwaar en een kubieke meter groot zijn, desgewenst verdeeld over meerdere colli.
Iedereen had een eigen kist, en elke kist was weer anders. Ze waren vaak gemaakt door een paar handige jongens van de eigen eenheid, of al dan niet op bestelling door een Indonesiër in elkaar getimmerd. Er waren geen twee kisten hetzelfde, zoals af te leiden is uit onderstaande voorbeelden. Veel jongens hadden zo'n kist al ver voor ze repatrieerden om hun eigen spullen in te bewaren. Vooral bij eenheden die vaak naar een andere post werden overgeplaatst, waren zulke kisten heel gewoon.
Op elk kist werden naam, legernummer en adres in Nederland geschilderd. Vaak kwamen rang en legeronderdeel er ook op te staan. Een onderdeels-embleem of de scheepsnaam werden ook wel toegevoegd. Alle persoonlijke eigendommen, inclusief eigen militaire uitrustingsstukken, mochten in de kist gepakt worden, maar van bepaalde artikelen moest op een speciaal formulier in drievoud het aantal of de hoeveelheid worden opgegeven, alsmede de waarde in Nederlands geld. Die artikelen waren aan een maximum gebonden, zoals rookwaren (1000 sigaretten óf 300 sigaren, en 5 kilo "gekorven" tabak), koffie en thee (elk 5 kilo), specerijen (1 kilo), conserven (10 blikken) en, gek genoeg, fietsbanden (twee binnen- en twee buitenbanden).
Het formulier was tevens een douaneverklaring, waarmee de militair verklaarde geen wapens en/of munitie en/of onderdelen daarvan te vervoeren, net zo min als waardepapieren, papiergeld, goud, zilver, diamanten, postzegels of andere artikelen waarvan de uitvoer verboden was.
De kist moest uiterlijk vijf dagen voor vertrek uit Indonesië in de haven aanwezig zijn. Bij inlevering kreeg hij een volgnummer, zodat hij niet verloren ging tussen al die honderden andere kisten. En dan was het maar hopen dat de kist sterk genoeg was om de reis te volbrengen.
Fotogalerij
Klik op een kist voor een vergroting van de foto.
Klik op de naam onder de kist en u komt op de pagina van de eigenaar.
Zie ook
- Neptunus-diploma
- Oorkonde Grenadiers en Jagers
- Ereteken voor Orde en Vrede
- Demobilisatie-insigne
- Oorkonde Prins Bernhard
Bron
- Formulier voor opgave van ruimbagage voor troepenschip