Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Tramweg Zutphen-Emmerik: verschil tussen versies
(→'s-Heerenberg) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | De '''ZE-tram''' was de tram van [[Zutphen]] naar [[Emmerik]] via [[Doetinchem]] en [['s-Heerenberg]]. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september [[1902]] in gebruik genomen. | + | De '''ZE-tram''' was de tram van [[Zutphen]] naar [[Emmerik]] via [[Doetinchem]] en [['s-Heerenberg]]. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september [[1902]] in gebruik genomen. Op topografische kaarten wordt tot en met [[1953]] de "stoomtram naar Doetinchem" nog aangeduid. |
{| | {| | ||
Regel 59: | Regel 59: | ||
==Zeddam-Vinkwijk== | ==Zeddam-Vinkwijk== | ||
− | In [[Zeddam]] was een | + | In [[Zeddam]] liep het tracé over de [[Oude_Doetinchemseweg_Zeddam-Vinkwijk|Oude Doetinchemseweg]] en was een [[Waag, De (Horeca)|station met een koffiehuis]]. |
Bij [[Molen Volharding|molen De Volharding]] in [[Vinkwijk]] was een aftakking naar [[Terborg]]. Die tram reed via de [[Vinkwijkseweg]] naar de [[Terborgseweg Zeddam|Terborgseweg]] en kwam ook langs de [[Boterfabriek Klein-Azewijn|zuivelfabriek]] in [[Klein-Azewijn]]. | Bij [[Molen Volharding|molen De Volharding]] in [[Vinkwijk]] was een aftakking naar [[Terborg]]. Die tram reed via de [[Vinkwijkseweg]] naar de [[Terborgseweg Zeddam|Terborgseweg]] en kwam ook langs de [[Boterfabriek Klein-Azewijn|zuivelfabriek]] in [[Klein-Azewijn]]. | ||
Regel 76: | Regel 76: | ||
<br clear=all/> | <br clear=all/> | ||
==Lengel== | ==Lengel== | ||
− | De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige [[Oude Tramweg]] langs het zogenaamde [[Rooie Darp]]. Vervolgens verliep het tracé over de [[Zeddamseweg]] tot bij huisnummer 2. Tegenover dat huisnummer verliep de trambaan niet meer over of langs een weg, maar op een eigen | + | De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige [[Oude Tramweg]] langs het zogenaamde [[Rooie Darp]]. Vervolgens verliep het tracé over de [[Zeddamseweg]] tot bij huisnummer 2. Tegenover dat huisnummer verliep de trambaan niet meer over of langs een weg, maar op een eigen spoortracé dat ook tegenwoordig nog duidelijk op de kadastrale kaarten te herkennen is. |
Vanaf de [[Landweg]] en vervolgens langs het voetbalveld van [[VVL]] in [[Lengel]] is een [[Trambaan (fietspad)|gedeeltelijk onverhard fietspad]] dat herinnert aan de route van de tram. Als we het [[Fietstocht Rondje Bergh|Rondje Bergh]] fietsen en vanaf de [[Antoniusstraat]] de [[Landweg]] ingaan, is het fietspad aan de linkerkant. | Vanaf de [[Landweg]] en vervolgens langs het voetbalveld van [[VVL]] in [[Lengel]] is een [[Trambaan (fietspad)|gedeeltelijk onverhard fietspad]] dat herinnert aan de route van de tram. Als we het [[Fietstocht Rondje Bergh|Rondje Bergh]] fietsen en vanaf de [[Antoniusstraat]] de [[Landweg]] ingaan, is het fietspad aan de linkerkant. | ||
Regel 86: | Regel 86: | ||
=='s-Heerenberg== | =='s-Heerenberg== | ||
− | In 's-Heerenberg kwam het tracé uit op de huidige [[Kornhorst]] en boog vanaf daar in westelijke richting de [[Lengelseweg]] op. Ook dit tracé is op kadastrale kaarten nog herkenbaar. De tram liep verder over de Lengelseweg en kwam dan via de [[Molenpoortstraat]], de [[Molenstraat]], de [[Marktstraat]] en [[Oudste Poortstraat]] bij het Tramstation op de [[Emmerikseweg]]. Van daar liep de tram via de [[Oude Grens]] door naar [[Emmerik]]. | + | In 's-Heerenberg kwam het tracé uit op de huidige [[Kornhorst]] en boog vanaf daar in westelijke richting de [[Lengelseweg]] op. Ook dit tracé is op kadastrale kaarten nog herkenbaar. De tram liep verder over de Lengelseweg en kwam dan via de [[Molenpoortstraat]], de [[Molenstraat]], de [[Marktstraat]] en [[Oudste Poortstraat]] bij het Tramstation op de [[Emmerikseweg]], tegenover het [[Patersklooster]]. Van daar liep de tram via de [[Oude Grens]] door naar [[Emmerik]]. |
Haltes: | Haltes: |
Versie van 27 feb 2021 om 14:44
De ZE-tram was de tram van Zutphen naar Emmerik via Doetinchem en 's-Heerenberg. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september 1902 in gebruik genomen. Op topografische kaarten wordt tot en met 1953 de "stoomtram naar Doetinchem" nog aangeduid.
Inhoud
Dienstregelingen
Doetinchem
In Doetinchem bij het tramstation aan de Keppelseweg konden passagiers in- en overstappen op de tram richting Gaanderen, Terborg, Silvolde, Ulft en Gendringen, of de tram naar Bergh en Emmerik nemen.
In het adresboek 1935 staan onder Doetinchem de volgende Tramwegmaatschappijen:
- N.V. Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Mij., Keppelscheweg.
- N.V. Geldersch-Westfaalsche Tramweg Mij., Keppelscheweg.
- N.V. Geldersche Tramweg Mij., Keppelscheweg, Telefoon 130.
- N.V. Tramweg Mij. Zutphen-Emmerik, Ds. v Dijkweg, Telefoon 29.
De ZE-tram ging langs de gasfabriek, over de stadswal (Gaswal?) naar de Oude IJsselbrug (nu alleen voor fietsers en voetgangers).
Na de Tweede Wereldoorlog was er een noodbrug en kon de tram niet over de Oude IJssel. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar Halte Wijnbergen; het station van de NS in de gemeente Doetinchem. Bartje Krijt had daartegenover een hotel-café. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, Hotel Pension Wijnbergen, Wijnbergscheweg 86, telefoon 229.
Wijnbergen
Na Halte Wijnbergen werd de gemeentegrens gepasseerd bij Van Onna en de kerk, waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen school de Tol en de bakkerij van Hebing door naar de Botteram, waar ook een halte was.
Braamt
In Braamt kwam de tram langs de Koendersmolen, waar een halte was.
De volgende haltes waren:
- Kersjeslaan
- 't Hofke
Zeddam-Vinkwijk
In Zeddam liep het tracé over de Oude Doetinchemseweg en was een station met een koffiehuis.
Bij molen De Volharding in Vinkwijk was een aftakking naar Terborg. Die tram reed via de Vinkwijkseweg naar de Terborgseweg en kwam ook langs de zuivelfabriek in Klein-Azewijn.
Lengel
De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige Oude Tramweg langs het zogenaamde Rooie Darp. Vervolgens verliep het tracé over de Zeddamseweg tot bij huisnummer 2. Tegenover dat huisnummer verliep de trambaan niet meer over of langs een weg, maar op een eigen spoortracé dat ook tegenwoordig nog duidelijk op de kadastrale kaarten te herkennen is.
Vanaf de Landweg en vervolgens langs het voetbalveld van VVL in Lengel is een gedeeltelijk onverhard fietspad dat herinnert aan de route van de tram. Als we het Rondje Bergh fietsen en vanaf de Antoniusstraat de Landweg ingaan, is het fietspad aan de linkerkant.
Haltes:
- Veensehoek bij café Verheij
- De Klomp bij café De Klomp
's-Heerenberg
In 's-Heerenberg kwam het tracé uit op de huidige Kornhorst en boog vanaf daar in westelijke richting de Lengelseweg op. Ook dit tracé is op kadastrale kaarten nog herkenbaar. De tram liep verder over de Lengelseweg en kwam dan via de Molenpoortstraat, de Molenstraat, de Marktstraat en Oudste Poortstraat bij het Tramstation op de Emmerikseweg, tegenover het Patersklooster. Van daar liep de tram via de Oude Grens door naar Emmerik.
Haltes:
- Molenpoort
- Gemeentehuis?
- Tramstation 's-Heerenberg
Tram vanuit de Molenstraat langs Hotel Bosman, nu De Gracht
Tram Loc 26 in
's-Heerenberg
22 mei 1944De tram rolt door
de Marktstraat... en grenswachters
Bronnen
- Old Ni-js nr. 58
- Herinneringen Jan Lukkezen
- Herinneringen Carl von Gimborn
- Enkele foto's: Tonnie Overgoor
- Archief Benny Schuurman: Zomer- en Winterdiensten