Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Tramweg Zutphen-Emmerik: verschil tussen versies
k (→'s-Heerenberg: redactie) |
|||
Regel 83: | Regel 83: | ||
*''Tramstation 's-Heerenberg'' | *''Tramstation 's-Heerenberg'' | ||
− | + | <gallery> | |
− | + | Bestand:Halte_Molenpoort.jpg|Halte Molenpoort | |
− | + | Bestand:Bosman burgers gracht 1900 verkleind.jpg|Tram vanuit de [[Molenstraat]] langs [[Hotel Bosman]], nu [[De Gracht]] | |
− | + | Bestand:Heerenberg_1944.jpg|Tram Loc 26 in<br>'s-Heerenberg<br>22 mei [[1944]] | |
− | + | Bestand:Tram_marktstraat.jpg|De tram rolt door<br>de [[Marktstraat]] | |
− | + | Bestand:Tramstation.jpg | |
− | + | Bestand:Heerenberg_1940.jpg|Tram Loc 608 (Zeddam) bij het [[Patersklooster|klooster]]<br>in 's-Heerenberg<br>17 oktober [[1940]] | |
− | + | Bestand:Kopie van Tram Klooster.jpg|Tram voor het klooster in 's-Heerenberg | |
− | + | Bestand:Tram.jpg|Het tramgebouw bij het klooster staat er nog - de sporen zijn al weg | |
− | + | Bestand:Tramstation_zijkant_1kl.jpg|Twee foto's met de zijkant van het tramgebouw... | |
− | + | Bestand:Tramstation_zijkant_2kl.jpg|... en [[grenswachters]] | |
− | + | </gallery> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | < | ||
==Bronnen== | ==Bronnen== |
Versie van 23 feb 2019 om 15:33
De ZE-tram was de tram van Zutphen naar Emmerik via Doetinchem en 's-Heerenberg. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september 1902 in gebruik genomen.
Inhoud
Zomer- en winterdiensten 1932-1933
Doetinchem
In Doetinchem bij het tramstation aan de Keppelseweg konden passagiers in- en overstappen op de tram richting Gaanderen, Terborg, Silvolde, Ulft en Gendringen, of de tram naar Bergh en Emmerik nemen.
In het adresboek 1935 staan onder Doetinchem de volgende Tramwegmaatschappijen:
- N.V. Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Mij., Keppelscheweg.
- N.V. Geldersch-Westfaalsche Tramweg Mij., Keppelscheweg.
- N.V. Geldersche Tramweg Mij., Keppelscheweg, Telefoon 130.
- N.V. Tramweg Mij. Zutphen-Emmerik, Ds. v Dijkweg, Telefoon 29.
De ZE-tram ging langs de gasfabriek, over de stadswal (Gaswal?) naar de Oude IJsselbrug (nu alleen voor fietsers en voetgangers).
Na de Tweede Wereldoorlog was er een noodbrug en kon de tram niet over de Oude IJssel. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar Halte Wijnbergen; het station van de NS in de gemeente Doetinchem. Bartje Krijt had daartegenover een hotel-café. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, Hotel Pension Wijnbergen, Wijnbergscheweg 86, telefoon 229.
Wijnbergen
Na Halte Wijnbergen werd de gemeentegrens gepasseerd bij Van Onna en de kerk, waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen school de Tol en de bakkerij van Hebing door naar de Botteram, waar ook een halte was.
Braamt
In Braamt kwam de tram langs de Koendersmolen, waar een halte was.
De volgende haltes waren:
- Kersjeslaan
- 't Hofke
Zeddam-Vinkwijk
In Zeddam was een met station met een koffiehuis
Bij molen De Volharding in Vinkwijk was een aftakking naar Terborg. Die tram reed via de Vinkwijkseweg naar de Terborgseweg en kwam ook langs de zuivelfabriek in Klein-Azewijn.
Lengel
De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige Oude Tramweg langs het zogenaamde Rooie Darp.
Bij het voetbalveld van VVL in Lengel is een gedeeltelijk onverhard fietspad dat herinnert aan de route van de tram. Als we het Rondje Bergh fietsen en vanaf de Antoniusstraat de Landweg ingaan, is het fietspad aan de linkerkant.
Haltes:
- Veensehoek bij café Verheij
- De Klomp bij café De Klomp
's-Heerenberg
Haltes:
- Molenpoort
- Gemeentehuis?
- Tramstation 's-Heerenberg
Tram vanuit de Molenstraat langs Hotel Bosman, nu De Gracht
Tram Loc 26 in
's-Heerenberg
22 mei 1944De tram rolt door
de Marktstraat... en grenswachters
Bronnen
- Old Ni-js nr. 58
- Herinneringen Jan Lukkezen
- Herinneringen Carl von Gimborn
- Enkele foto's: Tonnie Overgoor
- Archief Benny Schuurman: Zomer- en Winterdiensten