Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

VOC-opvarenden: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (link Hendrik Beerling; nadere uitleg militairen)
k (De VOC)
 
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
  
 
== De VOC ==
 
== De VOC ==
De '''VOC''' (Verenigde Oost-Indische Compagnie) was een particuliere handelsmaatschappij die heeft bestaan van [[1602]] tot [[1798]]. Ze had van de Staten-Generaal het alleenrecht gekregen op de handel ten oosten van Kaap de Goede Hoop. Nederlandse kooplieden konden zo alleen door de VOC handeldrijven met Azië. Om het alleenrecht te kunnen toepassen, mocht de VOC gebieden in bezit nemen en besturen, oorlog voeren en verdragen sluiten. Hoewel ze een handelsonderneming was, kon de VOC zich in Azië gedragen alsof ze de Nederlandse Staat zelf was. De VOC heeft lange tijd veel winst gemaakt, maar ging in 1799 toch failliet. De VOC-bezittingen vervielen toen aan de Nederlandse Staat, waarmee de kolonie Nederlands-Indië ontstond.
+
De '''VOC''' (Verenigde Oost-Indische Compagnie) was een particuliere handelsmaatschappij die heeft bestaan van [[1602]] tot [[1798]]. Ze had van de Staten-Generaal het alleenrecht gekregen op de handel ten oosten van Kaap de Goede Hoop. Nederlandse kooplieden konden zo alleen door de VOC handeldrijven met Azië. Om het alleenrecht te kunnen toepassen, mocht de VOC gebieden in bezit nemen en besturen, oorlog voeren en verdragen sluiten. Hoewel ze een handelsonderneming was, kon de VOC zich in Azië gedragen alsof ze de Nederlandse Staat zelf was. De VOC heeft lange tijd veel winst gemaakt, maar ging in 1798 toch failliet. De VOC-bezittingen vervielen toen aan de Nederlandse Staat (toen de Bataafse Republiek), waarmee de kolonie Nederlands-Indië ontstond.
  
De VOC voer met name op de Indonesische archipel, maar ook op India en China. Het hoofdkantoor in Azië was in '''Batavia''', het huidige Jakarta, de hoofdstad van Indonesië.  
+
De VOC voer met name op de Indonesische archipel, maar ook op India en China. Het hoofdkantoor in Azië was in '''Batavia''', het huidige Jakarta, de hoofdstad van Indonesië.
 +
 
 +
De schepen van de VOC waren verplicht zowel op de heen- als op de terugreis naar de Oost halt te houden op '''Kaap de Goede Hoop'''. Daar bevond zich de enige VOC-nederzetting die geen handelspost was, maar een permanent verversings- en reparatiestation. Het sterftecijfer gedurende de maandenlange zeereizen bleek significant te dalen door de opvarenden op de Kaap te laten aansterken en zieken zo veel mogelijk te laten genezen. Tegelijkertijd konden de nodige reparaties aan de schepen worden uitgevoerd.
  
 
== De opvarenden ==
 
== De opvarenden ==
Regel 19: Regel 21:
 
*[[Beerling, Willem|Willem Beerling]], matroos en bosschieter uitgevaren in [[1709]], [[1714]], [[1723]], [[1726]] en [[1728]]
 
*[[Beerling, Willem|Willem Beerling]], matroos en bosschieter uitgevaren in [[1709]], [[1714]], [[1723]], [[1726]] en [[1728]]
 
*[[Boekhorst, Lambertus te|Lambertus te Boekhorst]], hooploper uitgevaren in [[1772]]
 
*[[Boekhorst, Lambertus te|Lambertus te Boekhorst]], hooploper uitgevaren in [[1772]]
 +
*[[Hasz, Willem van|Willem van Hasz]], hooploper uitgevaren in [[1764]]
 
*[[Lentzen, Laurentius|Laurentius Lentzen]], onderkuiper uitgevaren in [[1734]] en [[1737]]
 
*[[Lentzen, Laurentius|Laurentius Lentzen]], onderkuiper uitgevaren in [[1734]] en [[1737]]
 
*[[Lint, Fredricus van|Frederik van Lint]], adelborst uitgevaren in [[1720]]
 
*[[Lint, Fredricus van|Frederik van Lint]], adelborst uitgevaren in [[1720]]
 
*[[Scheers, Hendrik|Hendrik Scheers]], timmerman uitgevaren in [[1743]], [[1749]] en [[1751]]
 
*[[Scheers, Hendrik|Hendrik Scheers]], timmerman uitgevaren in [[1743]], [[1749]] en [[1751]]
 
*[[Vetters, Henricus|Henricus Vetters]], adelborst uitgevaren in [[1733]]
 
*[[Vetters, Henricus|Henricus Vetters]], adelborst uitgevaren in [[1733]]
 +
*[[Wouters, Gerardus Antonius|Gerrit Wouters]], lichtmatroos uitgevaren in [[1754]]
  
 
=== Militairen ===
 
=== Militairen ===
 +
*[[Bongers, Hendrick|Hendrick Bongers]], soldaat uitgevaren in [[1727]]
 +
*[[Dempkes, Hendrick|Hendrick Dempkes]], soldaat uitgevaren in [[1724]]
 
*[[Herberts, Herbert|Herbert Herberts]], soldaat uitgevaren in [[1757]]
 
*[[Herberts, Herbert|Herbert Herberts]], soldaat uitgevaren in [[1757]]
 
*[[Ketelaar, Jan|Jan Ketelaar]], soldaat uitgevaren in [[1763]] en [[1764]]
 
*[[Ketelaar, Jan|Jan Ketelaar]], soldaat uitgevaren in [[1763]] en [[1764]]
 +
*[[Kroon, Casper|Casper Kroon]], soldaat uitgevaren in [[1728]]
 
*[[Limborgh, Paulus|Paulus Limborgh]], soldaat uitgevaren in [[1715]]
 
*[[Limborgh, Paulus|Paulus Limborgh]], soldaat uitgevaren in [[1715]]
 +
*[[Reinders, Petrus|Petrus Reinders]], soldaat uitgevaren in [[1749]]
 
*[[Schut, Arnout|Arnout Schut]], soldaat uitgevaren in [[1740]]
 
*[[Schut, Arnout|Arnout Schut]], soldaat uitgevaren in [[1740]]
 
*[[West, Nicolaas te|Nicolaas te West]], soldaat uitgevaren in [[1762]]
 
*[[West, Nicolaas te|Nicolaas te West]], soldaat uitgevaren in [[1762]]
Regel 34: Regel 42:
 
*[[Vragenlijst militairen]]
 
*[[Vragenlijst militairen]]
  
{{Onderwerp|Personen|Indiëgangers|Militairen}}
+
[[Categorie:Indiëgangers]] [[Categorie:Militairen]]

Huidige versie van 28 feb 2017 om 06:43

Het VOC-logo.

De VOC

De VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) was een particuliere handelsmaatschappij die heeft bestaan van 1602 tot 1798. Ze had van de Staten-Generaal het alleenrecht gekregen op de handel ten oosten van Kaap de Goede Hoop. Nederlandse kooplieden konden zo alleen door de VOC handeldrijven met Azië. Om het alleenrecht te kunnen toepassen, mocht de VOC gebieden in bezit nemen en besturen, oorlog voeren en verdragen sluiten. Hoewel ze een handelsonderneming was, kon de VOC zich in Azië gedragen alsof ze de Nederlandse Staat zelf was. De VOC heeft lange tijd veel winst gemaakt, maar ging in 1798 toch failliet. De VOC-bezittingen vervielen toen aan de Nederlandse Staat (toen de Bataafse Republiek), waarmee de kolonie Nederlands-Indië ontstond.

De VOC voer met name op de Indonesische archipel, maar ook op India en China. Het hoofdkantoor in Azië was in Batavia, het huidige Jakarta, de hoofdstad van Indonesië.

De schepen van de VOC waren verplicht zowel op de heen- als op de terugreis naar de Oost halt te houden op Kaap de Goede Hoop. Daar bevond zich de enige VOC-nederzetting die geen handelspost was, maar een permanent verversings- en reparatiestation. Het sterftecijfer gedurende de maandenlange zeereizen bleek significant te dalen door de opvarenden op de Kaap te laten aansterken en zieken zo veel mogelijk te laten genezen. Tegelijkertijd konden de nodige reparaties aan de schepen worden uitgevoerd.

De opvarenden

De opvarenden van de VOC-schepen bestonden uit vier categorieën:

  • Kooplieden van de VOC
  • Bemanningsleden (zeelieden, handwerkslieden, verzorgend personeel, militairen ter verdediging van het schip)
  • Militairen voor de garnizoenen van de handelsposten in Azië (zij hadden geen taak aan boord)
  • Passagiers (meestal niet meer dan een handvol personen)

In het VOC-archief zijn enkele opvarenden gevonden die met grote waarschijnlijkheid uit Bergh afkomstig waren. Ze hebben in verschillende functies voor de VOC gevaren. Sommige hebben het overleefd, andere stierven tijdens de zeereis of in Indië.

Bemanningsleden

Militairen

Zie ook