Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Openbaar vervoer: verschil tussen versies
k (→Bronnen: ON) |
k (→Syntus: tijdloos gemaakt) |
||
Regel 23: | Regel 23: | ||
==Syntus== | ==Syntus== | ||
− | [[Syntus]] verzorgt het openbaar vervoer met bussen en treinen die in de meeste gevallen op elkaar aan sluiten. Dit zijn echter niet de enige vormen van vervoer in het Syntus-gebied. | + | [[Syntus]] verzorgt het openbaar vervoer met bussen en treinen die in de meeste gevallen op elkaar aan sluiten. Dit zijn echter niet de enige vormen van vervoer in het Syntus-gebied. |
+ | |||
Met name in de minder bevolkte gebieden zijn er andere vormen van aanvullend vervoer. Denk b.v. aan de [[Buurtbus]] of de Regiotaxi. Ook op de stations is een andere manier van aanvullend vervoer: de Treintaxi. | Met name in de minder bevolkte gebieden zijn er andere vormen van aanvullend vervoer. Denk b.v. aan de [[Buurtbus]] of de Regiotaxi. Ook op de stations is een andere manier van aanvullend vervoer: de Treintaxi. | ||
− | + | Lijn lijn 24 gaat van [['s-Heerenberg]] naar [[Doetinchem]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Arriva== | ==Arriva== |
Versie van 25 jun 2016 om 10:34
Inhoud
Diligence
In 1886 kwam er een Diligence 's-Heerenberg-Emmerik vice versa.
Tram
De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de gemeente Bergh en reed door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk,Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem en Emmerik.
Een artikel staat in Old Ni-js nr. 58, blz. 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.
G.S.T.M.
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
- Volgnummer 2: Doetinchem - Kilder - Beek
- Volgnummer 7: Beek - Elten - Lobith - Tolkamer
- Volgnummer 9: Terborg - Etten - Zeddam
G.T.W.
- Eind 1940 (Tweede Wereldoorlog) werden de bussen op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik vervangen door de stoomtram.
- Op 8 oktober 1945 werd het bustraject Doetinchem - Zeddam - 's-Heerenberg heropend.
- In 1955 kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frequentieverhoging op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de Oude Grens te 's-Heerenberg.
- Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject Doetinchem - 's-Heerenberg van lijn 14 de frequentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 Arnhem - Zevenaar -Zeddam - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - Terborg.
GSM
De afkorting GSM staat voor Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Het gebouw van de GSM in 's-Heerenberg bevond zich aan de grens, tegenover het patersklooster.
Syntus
Syntus verzorgt het openbaar vervoer met bussen en treinen die in de meeste gevallen op elkaar aan sluiten. Dit zijn echter niet de enige vormen van vervoer in het Syntus-gebied.
Met name in de minder bevolkte gebieden zijn er andere vormen van aanvullend vervoer. Denk b.v. aan de Buurtbus of de Regiotaxi. Ook op de stations is een andere manier van aanvullend vervoer: de Treintaxi.
Lijn lijn 24 gaat van 's-Heerenberg naar Doetinchem.
Arriva
Arriva gaat in Oost-Gelderland het openbaar vervoer verzorgen; eerst met de bussen enlater ook de treinen.
Ontwerp dienstregeling m.i.v. 12 december 2010
Buurtbus
In kleine woonkernen waar het vervoersaanbod te laag is om gewoon openbaar vervoer in stand te houden, wordt in sommige gevallen onder de vlag van Syntus een verbinding onderhouden door ‘de Buurtbus’. Dit zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers, die op een vast traject een vaste dienstregeling rijden. U hoeft deze bus niet telefonisch te reserveren. Lijn 196 is de Huntenbus en Lijn 197 is Buurtbus Montferland
- Azewijn: Lijn 197
- Braamt: geen buurtbus
- Beek: Lijn 196
- 's-Heerenberg: Lijn 196 en 197
- Kilder: Lijn 196
- Lengel: Lijn 197
- Loerbeek: Lijn 196
- Stokkum: Lijn 196
- Vethuizen: geen buurtbus
- Vinkwijk: geen buurtbus
- Wijnbergen: geen buurtbus
- Zeddam: geen buurtbus.
Naar gemeentehuis Didam
Met lijn 24 en trein of Buurtbus 196. Inwoners Azewijn: eerst lijn 197 en vervolgens in 's-Heerenberg overstappen op lijn 196 (of overstappen op lijn 24 en vervolgen met trein).
Elten en Emmerik
Er rijden geen bussen meer tussen de voormalige gemeente Bergh en Elten of Emmerik zoals in het verleden het geval was. Nadat Syntus gestopt was, heeft een Duitse busonderneming tijdelijk tussen 's-Heerenberg en Emmerik gereden. Sinds 20.. wordt overdag door een Duits bedrijf met een klein busje of taxi passagiers vervoerd tussen 's-Heerenberg (bij het oorlogsmonument) en Bahnhof Emmerich am Rhein.
Bus tussen 's-Heerenberg en Nijmegen
Emmerik heeft een rechtstreekse busverbinding met Nijmegen. Vanuit 's-Heerenberg hoeft alleen te worden overgestapt op het station van Emmerik. De bus rijdt rechtstreeks, niet via het ziekenhuis in Kleef. De kosten vanuit 's-Heerenberg bedragen Euro 6,60.
Via Nederland zou de reiziger een ingewikkelde reis moeten maken met overstappen in Doetinchem en Arnhem. Met alleen de bus bedragen de kosten dan Euro 7,30, plus extra reistijd.
Zie ook
Bronnen
- Old Ni-js nr. 58
- P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in Bibliotheek Heemkundekring).
- Site Syntus