Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Emmerik: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 44: | Regel 44: | ||
===Per trein === | ===Per trein === | ||
− | Voor de invoering in [[2000]] van de ''Intercity-Express'' (''ICE''), de snelste trein van de ''Deutsche Bahn'', was [[Station Emmerik]] een belangrijk grensstation op de lijn van Amsterdam via Arnhem en Keulen naar Frankfurt am Main. Omdat in Emmerik van locomotief gewisseld moest worden deden alle internationale treinen station Emmerik aan. Voor de ''ICE'' is dit niet meer nodig. Per trein is Emmerik tegenwoordig bereikbaar met de RE19 vanuit Arnhem, Zevenaar en Elten, vanuit Emmerik is het mogelijk om met deze trein richting Düsseldorf en Arnhem te reizen. Het is sinds | + | Voor de invoering in [[2000]] van de ''Intercity-Express'' (''ICE''), de snelste trein van de ''Deutsche Bahn'', was [[Station Emmerik]] een belangrijk grensstation op de lijn van Amsterdam via Arnhem en Keulen naar Frankfurt am Main. Omdat in Emmerik van locomotief gewisseld moest worden deden alle internationale treinen station Emmerik aan. Voor de ''ICE'' is dit niet meer nodig. Per trein is Emmerik tegenwoordig bereikbaar met de RE19 vanuit Arnhem, Zevenaar en Elten, vanuit Emmerik is het mogelijk om met deze trein richting Düsseldorf en Arnhem te reizen. Het is sinds 16 juni 2022 ook mogelijk om met een ov-chipkaart in en uit te checken op het het treinstation van Emmerik voor reizigers die naar Nederland reizen of vanuit Nederland arriveren. |
=== Per bus === | === Per bus === |
Versie van 11 aug 2022 om 18:57
Emmerik (Duits: Emmerich, sinds 1 februari 2001 officieel Emmerich am Rhein, Latijn: Embrica) is een stad in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. Emmerik ligt op de rechteroever (noordoever) van de Rijn, ongeveer tien kilometer ten noorden van Kleef en ongeveer vijf kilometer ten zuiden van de Nederlandse grens bij 's-Heerenberg. Emmerik is dus een van de naobers van Bergh. Veel inwoners van Bergh gaan er van oudsher naar de markt, werken er of hebben er gewerkt. De gemeente Emmerik telt ongeveer 31.000 inwoners (stand 31 december 2015) en heeft een oppervlakte van circa 80 vierkante kilometer.
Inhoud
Geschiedenis
Emmerik wordt in 828 voor het eerst schriftelijk vermeld, maar is vermoedelijk omstreeks 700 al ontstaan. Tot het midden van de 13e eeuw ontwikkelde Emmerik zich tot een handelsplaats.
Op 31 mei 1233 kreeg Emmerik stadsrechten van graaf Otto II van Gelre en Zutphen. In 1355 verpandde hertog Reinoud III van Gelre de stad aan graaf Johan van Kleef. Sindsdien maakte Emmerik deel uit van het graafschap, sinds 1417 hertogdom Kleef. Er zijn nog voorbeelden van de Oud-Gelderse bouwstijl terug te vinden. Een voorbeeld hiervan is de zuidelijke gevel van de St. Martinikerk, die in de eerste helft van de 16e eeuw werd gebouwd.
Emmerik werd op zaterdagmiddag 7 oktober 1944 door geallieerde bommenwerpers bijna volledig verwoest. Bij dit bombardement vielen meer dan 700 dodelijke slachtoffers. Na de oorlog is de stad weer opgebouwd.
Bij de Christoffelpoort aan de Rheinpromenade werd op 7 oktober 2006 een bronzen beeld van Sint Christoffel onthuld. Dit beeld, gemaakt door de 's-Heerenbergse kunstenaar Patrick Beverloo, vervangt een houten Christoffelbeeld dat vroeger in een nis stond van de oorspronkelijke Christoffelpoort (verwoest tijdens het bombardement van 7 oktober 1944), maar nu is opgenomen in de collectie van het Rheinmuseum Emmerich.
De heren van Bergh en Emmerik
Tot 1237 hebben de heren van Bergh de voogdij over de St. Martinikirche bezeten.
De riviertol op de Rijn werd in 1441 door de heer van Culemborg verpand of verpacht aan Willem II van den Bergh. De verpanding werd voor 1500 afgelost en vervangen door een jaarrente.
In 1450 kocht Willem II van den Bergh een huis aan de Veerstraat (Fährstraße). Hij heeft daarna een nauw contact onderhouden met de magistraat en burgers van Emmerik.
Uit een brief van Oswald I van den Bergh uit omstreeks 1480 aan hertog Jan van Kleef blijkt dat onderdanen van heer Oswald hout, koeien, varkens, kippen, boter, eieren en veel andere waren aan de markt in Emmerik leverden.
Stadsdelen en kerkdorpen
|
De stadsdelen Borghees, Klein-Netterden, Leegmeer en Speelberg (de Vier Heezen) waren tot 1816 Nederlands grondgebied. Ze werden toen met Pruisen geruild voor de Kleefse enclaves.
Bereikbaarheid
Per auto
- via de Nederlandse autosnelweg A12 (Arnhem–Oberhausen), die overgaat in de Bundesautobahn A3
- via de provinciale weg N316 (Vorden–Doetinchem–'s-Heerenberg), die overgaat in de Bundesstraße 220
Per trein
Voor de invoering in 2000 van de Intercity-Express (ICE), de snelste trein van de Deutsche Bahn, was Station Emmerik een belangrijk grensstation op de lijn van Amsterdam via Arnhem en Keulen naar Frankfurt am Main. Omdat in Emmerik van locomotief gewisseld moest worden deden alle internationale treinen station Emmerik aan. Voor de ICE is dit niet meer nodig. Per trein is Emmerik tegenwoordig bereikbaar met de RE19 vanuit Arnhem, Zevenaar en Elten, vanuit Emmerik is het mogelijk om met deze trein richting Düsseldorf en Arnhem te reizen. Het is sinds 16 juni 2022 ook mogelijk om met een ov-chipkaart in en uit te checken op het het treinstation van Emmerik voor reizigers die naar Nederland reizen of vanuit Nederland arriveren.
Per bus
Emmerik is vanuit 's-Heerenberg te bereiken met een minibus/taxibus (buslijn 91). De dienst wordt verzorgd door de Duitse onderneming NIAG. Nederlandse vervoerbewijzen zijn geldig tot en vanuit Emmerik. Verder worden Kleef, Elten en Rees verbonden met Emmerik.
Kerken
In Emmerik staan diverse kerken, waaronder twee in het centrum: de Aldegundiskirche en de St. Martinikirche.
In de St. Martinikerk bevinden zich een 11e-eeuwse crypte, gotische koorstoelen en een schatkamer, waar onder meer het pectorale van Ermgard van den Bergh bewaard wordt. Het oudste deel van de kerk heeft een Romaanse oorsprong. Dit zou volgens de overlevering de kerk zijn die Sint Willibrord heeft gesticht.
In de 15e-eeuwse St. Aldegondiskerk, die in de laatste oorlog zwaar werd beschadigd, bevindt zich een zeer groot concertcarillon. De torenspits is na de laatste oorlog niet meer op de toren teruggeplaatst.
Bij Pauselijke Bulle Salutte Annimarum van 16 juli 1821 werd Emmerik uit de Hollandse Zending genomen en ingevoegd in het diocees Münster.
Brug
De brug over de Rijn bij Emmerik is gebouwd vanaf mei 1962 door Hein, Lehmann en Co. (Düsseldorf) en in september 1965 geopend. Hij is met 803 m lengte de langste hangbrug van Duitsland. Voordat de brug werd gebouwd stak men de Rijn over met behulp van een veerpont. De afstand tussen de dragers is met 500 m waarmee hij ook op dit gebied op nr. 1 staat in Duitsland. Het ontwerp van de brug is van ingenieur Hellmut Homberg en architectuur professor Heinrich Bartmann werkte aan het ontwerp mee.
Kaart
<googlemap lat="51.834929" lon="6.259117" zoom="13" width="500"> </googlemap>
Externe Links
Bronnen
- Het archief van het Huis Bergh (boek), blz. 122–123
- Archief Huis Bergh inventarisnummer 209, folium 209
- Emmerik op Wikipedia