Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Erfenis voor vandaag en morgen: verschil tussen versies
k |
k (afbeelding toegevoegd) |
||
(13 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | [[Bestand:Erfenis voor vandaag en morgen.jpg|right|400px]] | ||
'''Erfenis voor vandaag en morgen - R.-K. kerken in [[Oost-Gelderland]]''' is de titel van een boek, geschreven door J.A.Chr. de Graaf, W.H. Jansen, J.G.M. Klaassen, Th.J.P. Willems. | '''Erfenis voor vandaag en morgen - R.-K. kerken in [[Oost-Gelderland]]''' is de titel van een boek, geschreven door J.A.Chr. de Graaf, W.H. Jansen, J.G.M. Klaassen, Th.J.P. Willems. | ||
Regel 24: | Regel 25: | ||
==Te Wiel== | ==Te Wiel== | ||
− | [[Architecten Te Wiel|A. te Wiel]] wordt genoemd bij de kerken in Breedenbroek, Meddo en Vragender.<br/> | + | [[Architecten Te Wiel|A. te Wiel]] wordt genoemd bij de kerken in [[Breedenbroek]], Meddo en Vragender.<br/> |
In het hoofdstuk over de kerk van Azewijn wordt hij bij [[Monumenten|''Verdere monumenten'']] vermeld als ontwerper van een verplaatsbaar processiealtaar. | In het hoofdstuk over de kerk van Azewijn wordt hij bij [[Monumenten|''Verdere monumenten'']] vermeld als ontwerper van een verplaatsbaar processiealtaar. | ||
Regel 31: | Regel 32: | ||
==Tepe== | ==Tepe== | ||
− | [[Tepe, Alfred|Alred Tepe]] wordt naast de kerken van 's-Heerenberg en Kilder ook nog genoemd bij de kerken van [[Aalten (dorp)|Aalten]], Baak, Borculo, Bredevoort, [[Gendringen]], [[Rijnwaarden|Herwen & Aerdt]], [[Lobith]], [[Ruilabonnement|Loo]], Pannerden, [[Terborg]] | + | [[Tepe, Alfred|Alred Tepe]] wordt naast de kerken van 's-Heerenberg en Kilder ook nog genoemd bij de kerken van [[Aalten (dorp)|Aalten]], Baak, Borculo, Bredevoort, [[Gendringen]], [[Rijnwaarden|Herwen & Aerdt]], [[Lobith]], [[Ruilabonnement|Loo]], [[Pannerden]], [[Terborg]]. |
==Te Riele== | ==Te Riele== | ||
Regel 42: | Regel 43: | ||
Bij [[Didam]] staat vermeld: Tot ver in de middeleeuwen bleven de parochies of kerspels ondergeschikt aan het Emmerikse dekenaat met patronaatsrechten voor de Heer van Bergh. | Bij [[Didam]] staat vermeld: Tot ver in de middeleeuwen bleven de parochies of kerspels ondergeschikt aan het Emmerikse dekenaat met patronaatsrechten voor de Heer van Bergh. | ||
− | In | + | In Pannerden bouwde men na [[1650]] met steun van de [[Graven Van den Bergh|Heer van Huis Bergh]] in de ''Pannerdense Waard'' een kerkje dat tot [[1877]] bleef staan. |
[[Netterden]] bleef een moeilijk geval voor de classis, mede door de invloed van de (katholieke) Heren van Bergh. | [[Netterden]] bleef een moeilijk geval voor de classis, mede door de invloed van de (katholieke) Heren van Bergh. | ||
+ | |||
+ | Uit de geschiedenis blijkt ook dat [[Etten]], bij voorvallen en meningsverschillen tussen de [[Hollandse Missie|apostolische vicaris]] Codde en de graaf van Bergh, in ieder geval een katholieke statie was en in [[1710]] ook een eigen pastorie had en, hoewel nergens letterlijk genoemd, ook over een kerkhuis moet hebben beschikt. | ||
+ | |||
+ | ==Van Ditzhuijzen== | ||
+ | Het boek noemt twee Van Ditzhuijzens: | ||
+ | *[[Ditzhuijzen, Gustaaf Lodewijk Gerhard van|Gustaaf Lodewijk Gerhard van Ditzhuijzen]] | ||
+ | *[[Ditzhuijzen, Wilhelmus Theodorus Johannes van|Willem Theodoor Johan van Ditzhuyzen]] | ||
==Wehl== | ==Wehl== | ||
Regel 50: | Regel 58: | ||
Vanuit Wehl ontstond in [[1886]] de parochie van Kilder. | Vanuit Wehl ontstond in [[1886]] de parochie van Kilder. | ||
− | + | ||
+ | ==Etten== | ||
+ | De katholiek gebleven inwoners van [[etten]] konden naar de mis op de katelen van de heren van [['s-Heerenberg]] en [[Ulft]], waar priesters verbleven. | ||
+ | |||
+ | [[Categorie:Literatuur]] [[Categorie:Kerken en Kloosters]] |
Huidige versie van 9 jun 2018 om 16:10
Erfenis voor vandaag en morgen - R.-K. kerken in Oost-Gelderland is de titel van een boek, geschreven door J.A.Chr. de Graaf, W.H. Jansen, J.G.M. Klaassen, Th.J.P. Willems.
Het is een uitgave van het dekenaat Gelderland-Oost | Uitgeverij Fagus IJzerlo (2009).
Inhoud
Kerken
Alfabetisch per plaats:
- H. Mattheus in Azewijn
- St. Martinus Beek in Beek
- O.L.V. Altijddurende Bijstand in Braamt
- St. Martinus Wijnbergen in Wijnbergen (staat in het boek bij Doetinchem)
- Kerk van de H. Cleopas (Emmaus) in 's-Heerenberg / Lengel
- Baustetterkerk in 's-Heerenberg
- Pancratiuskerk 's-Heerenberg
- St. Jan de Doper in Kilder
- St. Suitbertuskerk in Stokkum
- St. Oswalduskerk in Zeddam
Religieus erfgoed onderweg
- Mariakapel in Beek blz 240
- Mariakapel in Vethuizen blz 241
Martelaren van 's-Heerenberg
Bij Kilder wordt ook het raam met de Martelaren van 's-Heerenberg genoemd dat werd gemaakt door Pater Humbert Randag.
Te Wiel
A. te Wiel wordt genoemd bij de kerken in Breedenbroek, Meddo en Vragender.
In het hoofdstuk over de kerk van Azewijn wordt hij bij Verdere monumenten vermeld als ontwerper van een verplaatsbaar processiealtaar.
Vermeulen
Alphons Vermeulen liet zich bij het maken van het ontwerp voor de Mariakapel aan de Tatelaarweg in Didam inspireren door de stijl van de voormalige Didamse havezaten.
Tepe
Alred Tepe wordt naast de kerken van 's-Heerenberg en Kilder ook nog genoemd bij de kerken van Aalten, Baak, Borculo, Bredevoort, Gendringen, Herwen & Aerdt, Lobith, Loo, Pannerden, Terborg.
Te Riele
Naast Azewijn en Zeddam wordt Te Riele als architect genoemd bij de kerken van Harreveld, Lichtenvoorde, Rekken en Varsselder Veldhunten.
Wennekers
Architect Wennekers die het verenigingsgebouw van Sociëteit De Vriendschap ontwierp wordt naast de kerk van Beek ook genoemd bij de kerken van Beltrum, Doetinchem (Waterstraat), Drempt, Joppe, Steenderen, Vierakker, Winterswijk en Zevenaar.
Heren van Bergh
Bij Didam staat vermeld: Tot ver in de middeleeuwen bleven de parochies of kerspels ondergeschikt aan het Emmerikse dekenaat met patronaatsrechten voor de Heer van Bergh.
In Pannerden bouwde men na 1650 met steun van de Heer van Huis Bergh in de Pannerdense Waard een kerkje dat tot 1877 bleef staan.
Netterden bleef een moeilijk geval voor de classis, mede door de invloed van de (katholieke) Heren van Bergh.
Uit de geschiedenis blijkt ook dat Etten, bij voorvallen en meningsverschillen tussen de apostolische vicaris Codde en de graaf van Bergh, in ieder geval een katholieke statie was en in 1710 ook een eigen pastorie had en, hoewel nergens letterlijk genoemd, ook over een kerkhuis moet hebben beschikt.
Van Ditzhuijzen
Het boek noemt twee Van Ditzhuijzens:
Wehl
In 1466 werd het kerspel Wehl afgescheiden van Zeddam.
Vanuit Wehl ontstond in 1886 de parochie van Kilder.
Etten
De katholiek gebleven inwoners van etten konden naar de mis op de katelen van de heren van 's-Heerenberg en Ulft, waar priesters verbleven.