Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Openbaar vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 5: Regel 5:
  
 
==G.S.T.M.==
 
==G.S.T.M.==
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
+
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli [[1923]] met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in [[1924]] al opgeheven.
 
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
 
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
 
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
 
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
Regel 11: Regel 11:
 
==G.T.W.==
 
==G.T.W.==
 
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
 
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
+
*Op 8 oktober [[1945]] werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW ([[Gelderse Tramwegen]]) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
+
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW ([[Gelderse Tramwegen]]) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In [[1955]] vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
+
*Vanaf 30 mei [[1965]] werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
  
 
==GSM==
 
==GSM==
Regel 92: Regel 92:
 
==Bronnen==
 
==Bronnen==
 
*[[Old Ni-js]] nummer 58
 
*[[Old Ni-js]] nummer 58
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in [[Bibliotheek Heemkundekring]]).
+
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, [[1923]] - [[1977]] (in [[Bibliotheek Heemkundekring]]).
 
*Site Syntus
 
*Site Syntus
  

Versie van 15 nov 2007 om 20:39

Tram

De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de gemeente Bergh en reed door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk,Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem en Emmerik.


Een artikel staat in Old Ni-js nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.

G.S.T.M.

De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.

G.T.W.

GSM

????

Syntus

Syntus verzorgt het openbaar vervoer met bussen en treinen die in de meeste gevallen op elkaar aan sluiten. Dit zijn echter niet de enige vormen van vervoer in het Syntus-gebied. Met name in de minder bevolkte gebieden zijn er andere vormen van aanvullend vervoer. Denk b.v. aan de Buurtbus of de Regiotaxi. Ook op de stations is een andere manier van aanvullend vervoer: de Treintaxi.


Route lijn 24 van 's-Heerenberg naar Doetinchem:


Route lijn 24 Doetinchem-'s-Heerenberg Omgekeerde volgorde (na rotonde Tolhuis echter niet via Lengelseweg, Mengelenbergweg)

Buurtbus

In kleine woonkernen waar het vervoersaanbod te laag is om gewoon openbaar vervoer in stand te houden, wordt in sommige gevallen onder de vlag van Syntus een verbinding onderhouden door ‘de Buurtbus’. Dit zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers, die op een vast traject een vaste dienstregeling rijden. U hoeft deze bus niet telefonisch te reserveren. Lijn 196 is de Huntenbus en Lijn 197 is Buurtbus Montferland

Naar gemeentehuis Didam

Met lijn 24 en trein of Buurtbus 196. Inwoners Azewijn: eerst lijn 197 en vervolgens in 's-Heerenberg overstappen op lijn 196 (of overstappen op lijn 24 en vervolgen met trein).

Elten en Emmerik

Er rijden geen bussen meer tussen de voormalige gemeente Bergh en Elten of Emmerik zoals in het verleden het geval was. Nadat Syntus gestopt was, heeft een Duitse busonderneming tijdelijk tussen 's-Heerenberg en Emmerik gereden. Sinds 20.. wordt overdag door een Duits bedrijf met een klein busje of taxi passagiers vervoerd tussen 's-Heerenberg (bij het oorlogsmonument) en Bahnhof Emmerich am Rhein.

Haltes

Volgens de De Gelderlander (oktober 2007) wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de grote bus weer door te laten rijden naar Emmerik.

Bronnen

Externe links

Sjabloon:Onderwerp