Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Gerritsen, Gerhardus Wilhelmus (1925-2012): verschil tussen versies
k (woonplaats Bus) |
k (Bus 36 AAT) |
||
Regel 19: | Regel 19: | ||
*[[Bod, Johannes Lambertus Wilhelmus|Jo Bod]] uit [[Loerbeek]] (14 AAT) | *[[Bod, Johannes Lambertus Wilhelmus|Jo Bod]] uit [[Loerbeek]] (14 AAT) | ||
*[[Burgers, Antonius|Teun Burgers]] uit Braamt (1-1 AAT) | *[[Burgers, Antonius|Teun Burgers]] uit Braamt (1-1 AAT) | ||
− | *[[Bus, Josephus Franciscus Gerardus|Josef Bus]] uit Kilder (14 AAT) | + | *[[Bus, Josephus Franciscus Gerardus|Josef Bus]] uit Kilder (14 AAT en 36 AAT) |
*[[Grol, Wilhelmus Johannes van|Wim van Grol]] uit [[Beek]] (34 AAT) | *[[Grol, Wilhelmus Johannes van|Wim van Grol]] uit [[Beek]] (34 AAT) | ||
*[[Hendricksen, Gerardus Antonius|Gerrit Hendricksen]] uit Loerbeek (34 AAT) | *[[Hendricksen, Gerardus Antonius|Gerrit Hendricksen]] uit Loerbeek (34 AAT) |
Versie van 12 aug 2009 om 15:42
Gerrit Gerritsen werd geboren te Stokkum op 25 oktober 1925 als zevende van de elf kinderen van boswachter Hendrikus Franciscus Gerritsen en Berendina Maria Steijntjes. Hij trouwde in 1955 met Marianne Snel. Het paar kreeg twee kinderen.
Gerrit is een broer van Frits en Jan Gerritsen.
Nederlands-Indië
Gerrit (legernummer 25.10.27.091) moest op 2 mei 1946 opkomen bij de Aan- en Afvoertroepen (AAT) in de Willem George Frederik Kazerne in Harderwijk. Hij zou eigenlijk een opleiding tot chauffeur krijgen, maar omdat hij erg goed kon schieten (wat hij van zijn vader had geleerd), werd hij vooral met bewaking belast. Zo kwam hij terecht bij het stafpeloton van de 3e compagnie van het 1e bataljon AAT (3-1 AAT).
Het 1e bataljon Aan- en Afvoertroepen, een onderdeel van de 7 December-Divisie, met een aantal andere eenheden op 24 september 1946 met de Boissevain naar West-Java. Dit troepentransport was het allereerste transport van dienstplichtige militairen naar de Oost! Tot dan toe waren er alleen oorlogsvrijwilligers naar Indië gezonden.
3-1 AAT was gelegerd in Batavia, Poerwakarta en Wangoeredja. De thuisreis begon op 1 oktober 1949 met de Groote Beer. De aankomst in Amsterdam was op 24 oktober.
Bij 3-1 AAT waren ook ingedeeld:
- Gerrit Egging uit Kilder
- Theo Overgoor uit Braamt
- Jan van Remmen uit Zeddam
Militairen bij andere eenheden van de Aan- en Afvoertroepen:
- Jo Bod uit Loerbeek (14 AAT)
- Teun Burgers uit Braamt (1-1 AAT)
- Josef Bus uit Kilder (14 AAT en 36 AAT)
- Wim van Grol uit Beek (34 AAT)
- Gerrit Hendricksen uit Loerbeek (34 AAT)
- Jaap Hunting uit Braamt (34 AAT)
- J.J. Kaak uit 's-Heerenberg (34 AAT)
- Fons Neijenhuis uit Beek (43 AAT)
- Reint Welling uit Stokkum (4-1 AAT)
Zijn verdere leven
Na zijn diensttijd probeerde Gerrit alsnog chauffeur te worden, maar toen dat weer niet lukte, ging hij naar de Rijkswerkplaats in Enschede voor een opleiding van anderhalf jaar tot machinebankwerker. Daarna werkte hij bij de Technische Dienst van de GTW en vervolgens bij de rijwielbandenfabriek Vredestein in Doetinchem, waar hij ook met zijn gezin woonde. In 1983 ging hij op 58-jarige leeftijd in de VUT.
Bronnen
- Bevolkingsregister Bergh
- Hallo hallo hier zijn we weer....... Henk Wieringa in Nederlands Indie 1946-1949, Ab Gellekink, Enschede 1999, blz. 204-205