Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Gerritsen, Gerhardus Wilhelmus (1925-2012): verschil tussen versies
k (Bus 36 AAT) |
k (Verre neef heeft pagina Gerritsen, Gerhardus Wilhelmus hernoemd naar Gerritsen, Gerhardus Wilhelmus (1925-2012): Ter onderscheid) |
||
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | '''Gerrit Gerritsen''' werd geboren te [[Stokkum]] op 25 oktober [[1925]] als zevende van de elf kinderen van [[Boswachters|boswachter]] [[Gerritsen, Hendrikus Franciscus| Hendrikus Franciscus Gerritsen]] en Berendina Maria Steijntjes | + | '''Gerrit Gerritsen''' werd geboren te [[Stokkum]] op 25 oktober [[1925]] als zevende van de elf kinderen van [[Boswachters|boswachter]] [[Gerritsen, Hendrikus Franciscus| Hendrikus Franciscus Gerritsen]] en Berendina Maria Steijntjes. |
− | |||
− | |||
== Nederlands-Indië == | == Nederlands-Indië == | ||
+ | === Soldaat bij 3-1 AAT === | ||
[[Afbeelding:Gerrit Gerritsen uit Stokkum (rechts).jpg|thumb|right|300px|'''Gerrit (rechts) met twee makkers uit zijn peloton bij een bezoek aan de Plantentuin in Buitenzorg (West-Java) in april [[1948]].]] | [[Afbeelding:Gerrit Gerritsen uit Stokkum (rechts).jpg|thumb|right|300px|'''Gerrit (rechts) met twee makkers uit zijn peloton bij een bezoek aan de Plantentuin in Buitenzorg (West-Java) in april [[1948]].]] | ||
Gerrit (legernummer 25.10.27.091) moest op 2 mei [[1946]] opkomen bij de Aan- en Afvoertroepen (AAT) in de Willem George Frederik Kazerne in Harderwijk. Hij zou eigenlijk een opleiding tot chauffeur krijgen, maar omdat hij erg goed kon schieten (wat hij van zijn vader had geleerd), werd hij vooral met bewaking belast. Zo kwam hij terecht bij het stafpeloton van de 3e compagnie van het 1e bataljon AAT ('''3-1 AAT'''). | Gerrit (legernummer 25.10.27.091) moest op 2 mei [[1946]] opkomen bij de Aan- en Afvoertroepen (AAT) in de Willem George Frederik Kazerne in Harderwijk. Hij zou eigenlijk een opleiding tot chauffeur krijgen, maar omdat hij erg goed kon schieten (wat hij van zijn vader had geleerd), werd hij vooral met bewaking belast. Zo kwam hij terecht bij het stafpeloton van de 3e compagnie van het 1e bataljon AAT ('''3-1 AAT'''). | ||
− | Het 1e bataljon Aan- en Afvoertroepen, een onderdeel van de [[Deelnemers_Politionele_Acties#De 7 December-Divisie (lichting 1945)|7 December-Divisie]], met een aantal andere eenheden op 24 september 1946 met de ''Boissevain'' naar West-Java. Dit | + | Het 1e bataljon Aan- en Afvoertroepen, een onderdeel van de [[Deelnemers_Politionele_Acties#De 7 December-Divisie (lichting 1945)|7 December-Divisie]], met een aantal andere eenheden op 24 september 1946 met de ''Boissevain'' naar West-Java. |
+ | |||
+ | Dit was het allereerste reguliere troepentransport van dienstplichtige militairen naar de Oost! Begin september waren er al wel enkele detachementen dienstplichtige kwartiermakers vertrokken (waaronder [[Berendsen, Joseph Johannes Bernardus|Joseph Berendsen]] en [[Kraaijvanger, Franciscus Antonius|Frans Kraaijvanger]]), maar verder waren er tot dan toe alleen oorlogsvrijwilligers naar Indië gezonden. | ||
3-1 AAT was gelegerd in Batavia, Poerwakarta en Wangoeredja. De thuisreis begon op 1 oktober [[1949]] met de ''Groote Beer''. De aankomst in Amsterdam was op 24 oktober. | 3-1 AAT was gelegerd in Batavia, Poerwakarta en Wangoeredja. De thuisreis begon op 1 oktober [[1949]] met de ''Groote Beer''. De aankomst in Amsterdam was op 24 oktober. | ||
+ | Zijn broer [[Gerritsen, Johannes Hendrikus|Jan]] is ook in Indië geweest. | ||
+ | |||
+ | === Andere militairen van de Aan- en Afvoertroepen === | ||
Bij 3-1 AAT waren ook ingedeeld: | Bij 3-1 AAT waren ook ingedeeld: | ||
*[[Egging, Gradus Albertus|Gerrit Egging]] uit [[Kilder]] | *[[Egging, Gradus Albertus|Gerrit Egging]] uit [[Kilder]] | ||
Regel 25: | Regel 29: | ||
*[[Kaak, Jozef Johannes|J.J. Kaak]] uit [['s-Heerenberg]] (34 AAT) | *[[Kaak, Jozef Johannes|J.J. Kaak]] uit [['s-Heerenberg]] (34 AAT) | ||
*[[Neijenhuis, Alfonsius Bernardus|Fons Neijenhuis]] uit Beek (43 AAT) | *[[Neijenhuis, Alfonsius Bernardus|Fons Neijenhuis]] uit Beek (43 AAT) | ||
+ | *[[Vrugt, Gerrit Jan Ter|Gerrit Jan Ter Vrugt]] uit [[Lengel]] | ||
*[[Welling, Reinardus Gerardus|Reint Welling]] uit Stokkum (4-1 AAT) | *[[Welling, Reinardus Gerardus|Reint Welling]] uit Stokkum (4-1 AAT) | ||
+ | |||
+ | === Zie ook === | ||
+ | *[[Neptunus-diploma]] (heenreis) | ||
+ | *[[Ereteken voor Orde en Vrede]] | ||
+ | *[[Scheepskisten]] (terugreis) | ||
+ | *[[Demobilisatie-insigne]] (afzwaaien) | ||
+ | *[[Oorkonde Prins Bernhard]] | ||
== Zijn verdere leven == | == Zijn verdere leven == | ||
[[Afbeelding:Gerrit Gerritsen uit Stokkum en vrouw.jpg|thumb|right|300px|'''Gerrit en zin vrouw in [[1999]] in de tuin van hun woning in Doetinchem.]] | [[Afbeelding:Gerrit Gerritsen uit Stokkum en vrouw.jpg|thumb|right|300px|'''Gerrit en zin vrouw in [[1999]] in de tuin van hun woning in Doetinchem.]] | ||
+ | Gerrit trouwde in [[1955]] met Marianne Snel. Het paar kreeg twee kinderen. | ||
+ | |||
Na zijn diensttijd probeerde Gerrit alsnog chauffeur te worden, maar toen dat weer niet lukte, ging hij naar de Rijkswerkplaats in Enschede voor een opleiding van anderhalf jaar tot machinebankwerker. Daarna werkte hij bij de Technische Dienst van de [[Openbaar vervoer#G.T.W.|GTW]] en vervolgens bij de rijwielbandenfabriek [[Vredestein]] in [[Doetinchem]], waar hij ook met zijn gezin woonde. In [[1983]] ging hij op 58-jarige leeftijd in de VUT. | Na zijn diensttijd probeerde Gerrit alsnog chauffeur te worden, maar toen dat weer niet lukte, ging hij naar de Rijkswerkplaats in Enschede voor een opleiding van anderhalf jaar tot machinebankwerker. Daarna werkte hij bij de Technische Dienst van de [[Openbaar vervoer#G.T.W.|GTW]] en vervolgens bij de rijwielbandenfabriek [[Vredestein]] in [[Doetinchem]], waar hij ook met zijn gezin woonde. In [[1983]] ging hij op 58-jarige leeftijd in de VUT. | ||
+ | |||
+ | Hij overleed in Doetinchem op 17 februari [[2012]], 86 jaar oud. | ||
+ | <br clear=all/> | ||
== Bronnen == | == Bronnen == | ||
− | *[http://www.achterhoeksarchief.nl | + | *[http://www.achterhoeksarchief.nl/bevolkingsregister Bevolkingsregister Bergh] |
*''Hallo hallo hier zijn we weer....... Henk Wieringa in Nederlands Indie 1946-1949'', Ab Gellekink, Enschede [[1999]], blz. 204-205 | *''Hallo hallo hier zijn we weer....... Henk Wieringa in Nederlands Indie 1946-1949'', Ab Gellekink, Enschede [[1999]], blz. 204-205 | ||
− | + | [[Categorie:Gerritsen]] [[Categorie:Deelnemers Politionele Acties]] [[Categorie:DPA Stokkum]] |
Huidige versie van 5 okt 2023 om 14:19
Gerrit Gerritsen werd geboren te Stokkum op 25 oktober 1925 als zevende van de elf kinderen van boswachter Hendrikus Franciscus Gerritsen en Berendina Maria Steijntjes.
Inhoud
Nederlands-Indië
Soldaat bij 3-1 AAT
Gerrit (legernummer 25.10.27.091) moest op 2 mei 1946 opkomen bij de Aan- en Afvoertroepen (AAT) in de Willem George Frederik Kazerne in Harderwijk. Hij zou eigenlijk een opleiding tot chauffeur krijgen, maar omdat hij erg goed kon schieten (wat hij van zijn vader had geleerd), werd hij vooral met bewaking belast. Zo kwam hij terecht bij het stafpeloton van de 3e compagnie van het 1e bataljon AAT (3-1 AAT).
Het 1e bataljon Aan- en Afvoertroepen, een onderdeel van de 7 December-Divisie, met een aantal andere eenheden op 24 september 1946 met de Boissevain naar West-Java.
Dit was het allereerste reguliere troepentransport van dienstplichtige militairen naar de Oost! Begin september waren er al wel enkele detachementen dienstplichtige kwartiermakers vertrokken (waaronder Joseph Berendsen en Frans Kraaijvanger), maar verder waren er tot dan toe alleen oorlogsvrijwilligers naar Indië gezonden.
3-1 AAT was gelegerd in Batavia, Poerwakarta en Wangoeredja. De thuisreis begon op 1 oktober 1949 met de Groote Beer. De aankomst in Amsterdam was op 24 oktober.
Zijn broer Jan is ook in Indië geweest.
Andere militairen van de Aan- en Afvoertroepen
Bij 3-1 AAT waren ook ingedeeld:
- Gerrit Egging uit Kilder
- Theo Overgoor uit Braamt
- Jan van Remmen uit Zeddam
Militairen bij andere eenheden van de Aan- en Afvoertroepen:
- Jo Bod uit Loerbeek (14 AAT)
- Teun Burgers uit Braamt (1-1 AAT)
- Josef Bus uit Kilder (14 AAT en 36 AAT)
- Wim van Grol uit Beek (34 AAT)
- Gerrit Hendricksen uit Loerbeek (34 AAT)
- Jaap Hunting uit Braamt (34 AAT)
- J.J. Kaak uit 's-Heerenberg (34 AAT)
- Fons Neijenhuis uit Beek (43 AAT)
- Gerrit Jan Ter Vrugt uit Lengel
- Reint Welling uit Stokkum (4-1 AAT)
Zie ook
- Neptunus-diploma (heenreis)
- Ereteken voor Orde en Vrede
- Scheepskisten (terugreis)
- Demobilisatie-insigne (afzwaaien)
- Oorkonde Prins Bernhard
Zijn verdere leven
Gerrit trouwde in 1955 met Marianne Snel. Het paar kreeg twee kinderen.
Na zijn diensttijd probeerde Gerrit alsnog chauffeur te worden, maar toen dat weer niet lukte, ging hij naar de Rijkswerkplaats in Enschede voor een opleiding van anderhalf jaar tot machinebankwerker. Daarna werkte hij bij de Technische Dienst van de GTW en vervolgens bij de rijwielbandenfabriek Vredestein in Doetinchem, waar hij ook met zijn gezin woonde. In 1983 ging hij op 58-jarige leeftijd in de VUT.
Hij overleed in Doetinchem op 17 februari 2012, 86 jaar oud.
Bronnen
- Bevolkingsregister Bergh
- Hallo hallo hier zijn we weer....... Henk Wieringa in Nederlands Indie 1946-1949, Ab Gellekink, Enschede 1999, blz. 204-205