Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Hendricksen, Gerardus Antonius: verschil tussen versies
k (→Zijn verdere leven: cat) |
k (→Andere militairen van de Aan- en Afvoertroepen: link Gerritsen) |
||
Regel 26: | Regel 26: | ||
*[[Bus, Josephus Franciscus Gerardus|Josef Bus]] uit [[Kilder]] (14 AAT en 36 AAT) | *[[Bus, Josephus Franciscus Gerardus|Josef Bus]] uit [[Kilder]] (14 AAT en 36 AAT) | ||
*[[Egging, Gradus Albertus|Gerrit Egging]] uit Kilder (3-1 AAT) | *[[Egging, Gradus Albertus|Gerrit Egging]] uit Kilder (3-1 AAT) | ||
− | *[[Gerritsen, Gerhardus Wilhelmus|Gerrit Gerritsen]] uit [[Stokkum]] (3-1 AAT) | + | *[[Gerritsen, Gerhardus Wilhelmus (1925-2012)|Gerrit Gerritsen]] uit [[Stokkum]] (3-1 AAT) |
*[[Neijenhuis, Alfonsius Bernardus|Fons Neijenhuis]] uit Beek (43 AAT) | *[[Neijenhuis, Alfonsius Bernardus|Fons Neijenhuis]] uit Beek (43 AAT) | ||
*[[Overgoor, Theodorus Gerardus|Theo Overgoor]] uit Braamt (3-1 AAT) | *[[Overgoor, Theodorus Gerardus|Theo Overgoor]] uit Braamt (3-1 AAT) |
Huidige versie van 5 okt 2023 om 14:17
Gerrit Hendricksen werd geboren te Loerbeek op 8 april 1927.
Inhoud
Nederlands-Indië
Chauffeur bij 34 AAT
Gerrit is op 4 juli 1947 opgekomen voor militaire dienst in de Adolf van Nassaukazerne in Zuidlaren. Zijn onderdeel was 34 AAT, de 34e compagnie van de Aan- en Afvoertroepen, een onderdeel van de Drietand-Divisie. Deze compagnie vertrok op 4 december 1947 van Rotterdam met de Sloterdijk naar Nederlands-Indië. Tien dagen later was de Sloterdijk in Port Said, en op 15 december werd het Suezkanaal gepasseerd. Aden werd gepasseerd op 19 december, waarna op 27 december Sabang werd bereikt. Sabang is een havenstad op het eilandje We voor de noordkust van Sumatra. Zoals alle Nederlandse troepen op weg naar Indië, mocht ook 34 AAT hier voor het eerst sinds het vertrek uit Nederland van boord om te passagieren. Via Palembang op Zuid-Sumatra, waar een ander onderdeel van boord ging, kwam 34 AAT op nieuwjaarsdag 1948 in Tandjong Priok aan, de haven van Batavia.
Op 2 januari 1948 wisselde 34 AAT van schip: de Sloterdijk werd verruild voor de Kota Inten. Via Soerabaja op Oost-Java bereikte de compagnie op 7 januari zijn bestemming: Makassar op Zuid-Celebes. Daar werden de onderofficieren en manschappen ondergebracht in het kamp "Boomstraat" in de Chinese havenwijk. De barakken hadden een betonnen vloer met een bamboe bovenbouw. De officieren waren elders in de stad gelegerd.
Gerrit reed als chauffeur vooral voor zijn eigen compagnie. Hij bracht bijvoorbeeld de jongens van de staf naar de bioscoop. Ook heeft hij vaak eten rondgebracht. Hij is altijd in Makassar gelegerd geweest.
Voorbeelden van (militaire) rijbewijzen zijn te zien op de pagina van Gerrit Egging.
Op 23 maart 1950 is 34 AAT van Makassar naar Batavia vertrokken. Daar is de compagnie op 7 april in Tandjong Priok aan boord gegaan van de General C.C. Ballou, een Amerikaans troepentransportschip. Drie weken later was de aankomst in Nederland.
Andere militairen van de Aan- en Afvoertroepen
Bij 34 AAT waren ook ingedeeld:
- Wim van Grol uit Beek
- Jaap Hunting uit Braamt
- J.J. Kaak uit 's-Heerenberg
Militairen bij andere eenheden van de Aan- en Afvoertroepen:
- Jo Bod uit Loerbeek (14 AAT)
- Teun Burgers uit Braamt (1-1 AAT)
- Josef Bus uit Kilder (14 AAT en 36 AAT)
- Gerrit Egging uit Kilder (3-1 AAT)
- Gerrit Gerritsen uit Stokkum (3-1 AAT)
- Fons Neijenhuis uit Beek (43 AAT)
- Theo Overgoor uit Braamt (3-1 AAT)
- Jan van Remmen uit Zeddam (3-1 AAT)
- Gerrit Jan Ter Vrugt uit Lengel
- Reint Welling uit Stokkum (4-1 AAT)
Zie ook
- Neptunus-diploma (heenreis)
- Ereteken voor Orde en Vrede
- Scheepskisten (terugreis)
- Demobilisatie-insigne (afzwaaien)
- Oorkonde Prins Bernhard
Zijn verdere leven
...